O fantazmi pokrenutog tijela

Plesna udruga Tiramola, Split, Zalet, Zadar: Treće lice jednine, kor. Iva Burčul

  • Plesna udruga Tiramola, Split, Zalet, Zadar: Treće lice jednine, kor. Iva Burčul, foto: Toni Wagner

    Uvjeti pandemije stvorili su među svima pa tako i plesačima, dodatan oprez ne bi li se obranili od teškoća povezanih s kontaktom, dodirom, spontanim odnosom. Blizina postaje problem, a fenomen aure, donedavno pojam vezan za energetsko tijelo, doticaj transcendentnog ili umjetničku karizmu, u svijetu uznemirenom virusom, postaje zlokobnom aerosolnom maglicom i pritajenom nevidljivom prijetnjom. Izbor scenskih predmeta koji dominiraju predstavom Treće lice jednine plesne udruge Tiramola u koreografiji Ive Burčul (plastične vrećice, trake, kabanice) nameće asocijaciju na maske, skafandere, paravane, zaštitne rukavice. I ta asocijacija nije banalna, nego je naprotiv, u odnosu na trenutačnu COVID 19 situaciju i distopijski imaginarij koji proizvodi, relevantna.

    Autorica koncepta zaokupljena je idejom plastičnog i to je libreto koji usmjerava njezinu imaginaciju. Cilj joj je uspostaviti plastičnost tijela i oblikovati plesni/koreografski materijal u prostoru naglašenom predmetima načinjenima upravo od plastike. Ti predmeti, koji postaju rekviziti koreografske igre, otvaraju široku frontu asocijacija prema ekološkim, likovnim i psihoanalitičkim obrascima razumijevanja. No, korelacijom artificijelnog i organskog autorica je izvedbu prepustila svemu drugome osim neusiljenoj naivnosti plesa, a proizvela mučni doživljaj izvedbene situacije.
    Plesna udruga Tiramola, Split, Zalet, Zadar: Treće lice jednine, kor. Iva Burčul, foto: Toni Wagner
    Na prvoj razini doživljaja predstave radi se o likovnom, oblikotvornom smislu plastičnosti, gdje riječ plastika znači oblikovati, modelirati (materijal). Na drugoj razini radi se o doslovnijoj referenciji na plastiku kojom lijepimo; s kojom se od kiše štitimo; u koju smo egzistencijalno umotani, plastika kao metafora za strah, tjeskobu, mrak i izgubljenost u svijetu kojem (ne)pripadamo.

    Konceptualni prijenos iz likovnog u izvedbeni diskurs ostvaren je tijelom koji je na putu vlastite psihofizičke transformacije. Najdalji korak u tom pravcu su nam pokazale zapakirane izvođačice – Nikolina Dolfić, Mia Kevo i Lucija Zalović – sputane plastičnom opnom, pokrivene, skrivene, zaogrnute, zarobljene plastičnom prozirnom vrećom. Tri neprozirna tijela izgubljena fokusa, u stanju su hibernacije. U tim zamagljenim, difuznim obrisima vidimo jednostavno naglašavanje poruke. Pratimo njihovo postupno buđenje, bijeg iz prostora koji je unutar plastike gust i ljepljiv, u doslovnom i metaforičnom smislu. Pokrenuto, živo tijelo oslobađa se od krutosti i grubosti najobičnije plastične vreće, iz njezina pasivnog, amorfnog režima.
    Plesna udruga Tiramola, Split, Zalet, Zadar: Treće lice jednine, kor. Iva Burčul, foto: Toni Wagner
    Početak predstave gdje izvođačice ispod plastičnih vreća kreću u plaho istraživanje vlastite pokrenutosti vizualno me podsjetio na Labanovu kinesferu te tako osvajajući (labanovski) prostor tjelesnosti pružio nam pogled na tjelesne mogućnosti opiranja, izranjanja, bježanja i trganja. Mobilizacijom unutarnjih emocionalnih poticaja izvođačice razbijaju opnu koja sputava, izviruju kroz otvore na vrećama, pokrenute grčevitim kretnjama teškog i mračnog razodijevanja. Razvijaju se organsko anorganski dueti uz iritantan zvuk pokrenute plastike, koji doslovno prati emocionalni naboj scene.

    U trenucima izlaženja iz vreća događa se izvedbena prekretnica, koja otkriva odrješitije, oštrije i izravnije kretnje u odnosu na sam početak, u kome su kretnje razvijaju polaganije, suptilnije i nesigurnije. Oni dosljedno dokazuju nadmoć slobode tijela nad predmetom koji simbolizira njihovu vlastitu sputanost. Postupno kretnje zadobivaju sve lepršaviji, veseliji ton; njihova tijela su energičnija i sigurnija u novi identitet, poput leptira koji je netom izašao iz kukuljice. To su tijela oslobođena epiderme plastike, žene od krvi i mesa, a u svakoj od njih prebiva emocionalni naboj, koji se ponekad manifestira fluidnijim kretnjama (Lucija Zalović), ponekad naglašenijim, brzim pokretima (Nikolina Dolfić).
    Plesna udruga Tiramola, Split, Zalet, Zadar: Treće lice jednine, kor. Iva Burčul, foto: Toni Wagner
    Tradirani idiom izvedbe nastavlja izvođačica Mia Kevo lijepeći na pod crvenu plastičnu traku oblikujući mali kvadrat, graničnik unutar kojeg smješta vlastito tijelo. Ona u slobodnom, improviziranom i gipkom kretanju, s povremenim kratkim stankama udaha, koncentriranom izvedbom u kojoj očito uživa, uspješno uspostavlja komunikacijski most s publikom. Izvođačica se zatim povlači u pozadinu, u Hintergrund, gdje se nastavlja koristiti crvenom trakom. U prednji plan se nameću ostale dvije izvođačice ležernom i samodopadnom pokrenutošću, što je na trenutak stvorilo koreografski i dramaturški kaos planova i otežalo praćenje događaja na sceni.

    Prostor scene je dobro iskorišten, izvođačice ga ispunjavaju konzistentno, u odnosu što od njih iziskuje njihova impostacija i uloga, a scenografiju izvedbe čini umjetni krajolik definiran običnim predmetima, teških semantičkih odjeka. Predmeti se koriste kao pridruženo tijelo, a odnos između tijela predmeta i tijela izvođačica pokazao se zanimljivijim od samog korištenja tih istih predmeta na sceni. Primjerice, Lucija Zalović se u horizontalnoj rotaciji lijepi za plastičnu traku, koja na taj način postaje dio njenog tijela, produžetak tijela u kretanju. Ili tijelo ulazi u sukob s predmetom ili scenski element služi naglašavanju i/ili sputavanju pokreta.

    Korištenje metode kontakt improvizacije s elementima partneringa pokazala se izvrsnim postupkom u procesu građenja koreografskog materijala. Izvođačice su zadatku pristupile ozbiljno, usredotočeno i izvedbeno izražajno, no dojam je da se putem izgubila snaga konceptualnog pritiska u navedenim improvizacijskim elementima.
    Plesna udruga Tiramola, Split, Zalet, Zadar: Treće lice jednine, kor. Iva Burčul, foto: Toni Wagner
    Konačno, najupečatljivija scena je ona završna – u kabanicama. To je dirljiv prizor povratka, gdje izvođačice u jednostavnoj tjelesnoj radnji odijevanja kišne kabanice ponovno ostvaruju kontakt s plastičnom materijom. Svjedoci smo najneposrednijeg dodira s neživom materijom, koja postaje njihova druga koža, njihov identitet i sudbina. Zagrljene, priljubljene jedna uz drugu, usporeno mijenjaju položaje tijela u odnosu jedne prema drugoj pazeći da se blag dodir između više tijela ne izgubi. Ta snažna potreba za bliskošću, podrškom i empatijom spada u stvaralački osvještenije i angažiranije trenutke izvedbe.

    Glazba je bez sumnje jedan od uspjelijih gradbenih elemenata scenskog djela. Glazbeni dvojac Tulić – Krivac donosi vrhunski, suvremeni zvuk koji je dosljedno procesuirao ideju i dao specifičan ton cjelokupnoj atmosferi djela, iako se na trenutke činilo da zvuk i pokret nisu uvijek u artikuliranom, skladnom odnosu.

    Plesna predstava Treće lice jednine predstavlja nezgrapni autorski pokušaj, dramaturški neosmišljena koncepcija njezina je glavna slabost, kao i često korištenje doslovnosti što dovodi do banaliziranja pojedinih izvedbenih situacija. Ako djelo shvatimo kao svojevrsni work in progress, možemo zaključiti da ima konceptualni potencijal i značaj, ovako nam samo preostaje posvećena izvedba koautorica predstave.

    © Kristina Lovrić, PLESNA SCENA.hr, 18. prosinca 2020.
    Plesna udruga Tiramola, Split, Zalet, Zadar: Treće lice jednine, kor. Iva Burčul, foto: Toni Wagner
    Treće lice jednine
    koreografkinja i autorica Iva Burčul
    izvođačice i koautorice: Nikolina Dolfić, Mia Kevo, Lucija Zalović
    glazba Enver Krivac, Tea Tulić
    premijera 6. pstudenoga 2020.
    glazbeni edit Ivan Maleš, dizajn svjetla i tehnička podrška Franko Sardelić, izrada scenografije Ivana Bošnjak, Ana Marin, fotografija, video: Toni Wagner,
    koprodukcija Plesna udruga Tiramola Split i Zalet Zadar
    pokrovitelji: Ministarstvo kulture RH, Grad Split

kritike i eseji