Odsutnost kao specifični oblik prisutnosti
CocoonDance Company, Bonn, Njemačka: Body Shots, kor. Rafaele Giovanola
-
U studenom 2020., u vrijeme intenziviranog izlaska premijera domaćih autora, u Zagrebu je gostovala predstava Body Shots nastala u koprodukciji CocoonDance Company iz Bonna, Zagrebačkog plesnog centra i Državnog kazališta u Darmstadtu. Body Shots je vrlo dojmljiva predstava i, iako je prošlo dosta vremena otkad sam je gledala, ostao je neki dirljiv, miran – kao pomiren i tužan dojam. Prevladava dosljedan slow motion u nekom pomaknutom ključu pokreta, koji od plesača čini neku vrstu lutaka. Oni su homogena grupa, jedinstvena vrsta – jesu li još uvijek ljudi(?) ili humanoidni roboti, zbunjenih, osjetljivih i izgubljenih u sterilnoj bjelini, malom praznom svemiru (ograničenom bijelim podom i bijelim svodom), u sporom ali neumitnom izumiranju. Svi su odjeveni u jednake bijele kostime, lagane trenirke jednostavnog, zatvorenog, čistog kroja s uskim svijetlo sivim trakama sa strane, dok je malo šira traka – smičak na leđima poput oznake kralješnice. Čini se da su ostavljeni, posve zaboravljeni u tom prostoru; promjena zone, nagovještaj pokušaja akcije, ubrzanje kroz njihaje i pokušaji dodira, hvata, oslonca su nemoćno nespretni. I otud taj sve intenzivniji dojam tuge.
Kako su se, nakon zagrebačke audicije, u međunarodnoj skupini od petero koautora i izvođača našli i Eleonora Vrdoljak i Marin Lemić, zamolila sam Eleonoru za uvid u insajdersku stranu te plesne priče koja „istražuje usku granicu percepcije između umjetnih stvorenja i nas te stvara zamjensko tijelo koje se doima gotovo ljudskim…“
Eleonora-Magdalena Vrdoljak: „Koreografkinja Rafaele Giovanola i dramaturg Rainald Endrass ponudili su koncept nadahnut djelima vizualnog umjetnika Yvesa Netzhammera, koji u svojim radovima prikazuje antropomorfna bića koja obavljaju neke specifično ljudske radnje s konstantnim izostankom ili nedostatkom ljudskosti. Koreografkinja je usmjeravala istraživanje procesa potaknuta pokretima, vizualnošću, kontekstom i atmosferom prisutnom u Netzhammerovim radovima. Rafaele bi uvijek na probe došla s pripremljenim taskovima, a onda bismo mi kao grupa ili pojedinačno pronalazili različita rješenja za ponuđeno. Rafaele je vrlo otvorena za prijedloge, uvažava specifičnosti i individualnost svakog plesača. Obzirom na to, ovaj je proces bio vrlo plodonosan i meni osobno vrlo vrijedan. Ono što je bio pravi izazov u ovom procesu i samoj izvedbi rada, svakako je pitanje prisutnosti. Bavili smo se vrlo specifičnom prisutnošću na sceni koja je zahtijevala odsutnost i anonimnost. Dakle, što manje upisivanja vlastitih osobina, značajki i karakteristika te što više pražnjenja svega onoga što bi nas moglo definirati kao izvođače i ljude. Ta posebna vrst prisutnosti vrlo je zahtjevna, no ona omogućuje gledatelju da vidi ili barem zamisli nas izvođače kao bića bez etničkih, rodnih i stereotipnih normi, gotovo kao strojeve i bića bez duše. To otvara brojna pitanja, stvara začudnu i gotovo sterilnu atmosferu koja može biti strašna, otuđena i hladna, no istovremeno ona je dirljiva i otvara mogućnosti i nadu gledateljima da upišu ili zamisle upis svega onoga što bi se moglo nanovo izroditi. Za mene ovaj je komad tužan i napušten, no sam proces je bio upravo suprotan; svrhovit, produktivan i inspirativan zbog samog procesa kao takvog, načina rada, ali i zbog ljudi prisutnih u tom procesu.“
U Zagrebu je za sada bila samo jedna izvedba, a kako na stranici ZPC-a nema novih najava upitala sam Eleonoru i za daljnje planove. „Body Shots smo prvo, u rujnu, izveli u Weimaru, a u studenom je bila službena premijera u ZPC-u, te nakon toga ponovljena izvedba u Rijeci, također u studenom. Izvedbe koje slijede trebale bi se održati u periodu od ožujka do lipnja u Darmstadtu, Bonnu, Mulheimu te bi nakon toga trebala slijediti ljetna turneja u Hrvatskoj i Crnoj Gori, no sve ovisi o okolnostima i restrikcijama vezanima uz korona virus.“
© Maja Đurinović, PLESNA SCENA.hr, 1. veljače 2021.
Body Shots
koreografkinja: Rafaële Giovanola
autori i izvođači: Fa-Hsuan Chen, Martina De Dominicis, Alvaro Esteban/Werner Nigg, Eleonora Vrdoljak, Marin Lemić
skladatelj Jörg Ritzenhoff, scenografkinja i kostimografkinja Petra Dančević, asistentica kostimografkinje Božica Tunjić, oblikovatelj svjetla Marino Frankola, autor videa i fotografija Neven Petrović, dramaturg Rainald Endrass
Piše:
Đurinović