Dirljive varijacije

Hrvatsko narodno kazalište Split: Venatus / Migrations, kor. Aaron Kok

  • Hrvatsko narodno kazalište Split: Venatus / Migrations, kor. Aaron Kok

    Nova kazališna sezona u splitskom HNK-u otvorena je 7. listopada 2021. premijerom dvaju kraćih baleta Venatus i Migrations u koreografiji solista splitskog Baleta Aarona Koka. Predstava je prvi put izvedena na otvorenoj sceni pozornice na Sustipanu u sklopu 67. Kazališnog ljeta (prvi dio predstave, doista kratko scensko djelo Venatus, dopunjena je obnova prve splitske koreografije Aarona Koka praizvedene prošlog ljeta). Ovo je osvrt na izvedbu od 9. listopada. Aaron Chung Cheong Kok rođen je prije 26 godina u Sydneyu, Australija. Baletno obrazovanje započeo je u rodnom gradu na McDonald College Performing Arts, a nastavlja ga na Dutch National Ballet Academy u Nizozemskoj gdje se pridružuje i plesnoj kompaniji Introdans. Članom baletnog ansambla HNK-a Split postaje 2017. godine i od tada tumači solističke i druge uloge u nizu suvremenih, klasičnih i neoklasičnih baletnih predstava.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Venatus / Migrations, kor. Aaron Kok
    Prvo djelo, Venatus nadahnuto glazbom poljskog autora Szymona Brzoske traje nešto manje od petnaest minuta i primjer je estetski sofisticirane neoklasične baletne forme. Artificijelna apstrakcija pruža brojne mogućnosti konceptualnih rješenja pokreta ne zamarajući se značenjem, a kratka koreografija je uz sjajnu izvedbu splitskih plesača (Matea Milas je za svoj doprinos baletnoj umjetnosti prije neki dan dobila nagradu Ana Roje) čisti larpurlartizam. Kostimi Maje Peruzović su jednostavni, čak suhoparni, školsko baletni i crno-bijeli, a muškarci su golih torza. Poanta je da kostim ne odvlači pozornost od čistih, jasnih linija baletne estetike ogoljenih tijela. Uz zanemarivo malo suvremenog plesnog izričaja, u obje koreografije je korišten baletni vokabular po svom rasponu, umjetničkoj i tehničkoj vrijednosti posve blizak kanonskom vokabularu klasičnih baletnih naslova. Držeći fokus na plesačima i glazbi, Aaron Kok vraća publiku na početne postavke baletne umjetnosti pokazujući njezinu autonomnost i samodostatnost.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Venatus / Migrations, kor. Aaron Kok
    Druga koreografija, Migrations, postavljena na glazbu mladog ruskog pijanista Kirilla Richtera, vizualno je vrlo slična, no klasičnog baletnog koncepta, narativna i vremenski linearna. Tema: traženje svog mjesta u novoj, drugačijoj zajednici, gdje pridošlice pokušavaju uklopiti svoje svjetove u kulture i rutine u koje dolaze, posebno je znakovita za pleme plesača. I sam koreograf, Aaron Kok, mladi Australac azijskog porijekla, mijenja gradove, države i kontinente nastojeći uskladiti svoje želje i životne potrebe s potrebama lokalne i globalne zajednice, što je i stanje i proces u kome se nalaze gotovo svi plesači ovoga svijeta, a pogotovo oni najbolji, posvećeni pozivu kojeg su odabrali ili koji je odabrao njih.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Venatus / Migrations, kor. Aaron Kok
    U ansamblu splitskog Baleta (kao i većini plesnih kompanija svijeta) i u koreografiji Migrations prisutno je više nacija i rasa, a različitost pridošlica prikazana je i podcrtana bojom kostima. Domicilno stanovništvo, uniformirano u crnom, teško ili gotovo nikako ne prihvaća došljake koji se beskrajno trude pripadati sredini u koju dolaze. No, veći dio njih ne uspijeva i na koncu se osamljuju. Čistoća i jasnoća pokreta neoklasičnog plesnog izričaja je univerzalna za sve boje, različiti komuniciraju istim plesnim jezikom kao i oni drugi. Četiri različite boje kostima (crvena, bordo, plava i svjetlo plava) nose imigranti, solisti Hazuki Tanase, Eva Karpilovska, Aaron Kok i Ivan Boiko. Sve scenske situacije i odnosi između protagonista, nedvosmislene su i vrlo jasne kao npr. pokušaji komunikacije, odbacivanje, tuga, osamljenost, prodavanje duše, zatim prihvaćanje ili odbijanje pojedinih aktera, a brojne varijacije pristupa pridošlica ne bi li se uklopili u zajednicu doista su dirljive. Aaron Kok kao koreograf, a i kao plesač posjeduje suzdržanu strast koja eksplodira u bravuroznoj tehničkoj izvedbi.

    Oblikovatelj svjetla Branimir Bokan maksimalno podržava dramaturgiju koreografije i daje predstavi suvremen ton oblikujući specifičnu arhitekturu prostora podatnu kinesferama plesača.

    © Sanja Petrovski, PLESNA SCENA.hr, 8. studenoga 2021.
    Hrvatsko narodno kazalište Split: Venatus / Migrations, kor. Aaron Kok
    Venatus / Migrations
    koreograf Aaron Kok
    glazba Szymon Brzoska (Venatus), Kirill Richter (Migrations)
    premijera 7. listopada 2021.
    asistentica koreografa Albina Rahmatullina, kostimografkinja Maja Peruzović, oblikovatelj svjetla Branimir Bokan, oblikovatelj tona Petar Ivanišević, glazbena voditeljica i skladateljica intermezza Irina Nikolenko, asistentica produkcije Gorenka Žižić Jagar, fotografija na plakatu Mario Buličić
    izvode:
    Venatus: Matea Milas, Yezi Jung, Anastasiia Boiko, Ania Bartkowski, Ivan Boiko, Yuto Mutai, Daniel Hoek, Panagiotis Dionysakopoulos / Nozomi Miura, Tiri Berger, Hyejin Kim,  Alexandra Smelyanskiy, Aubin Le Marchand, Panagiotis Dionysakopoulos, Aaron Kok, Isaiah Maness
    Migrations: Hazuki Tanase, Nozomi Miura, Eva Karpilovska, Tiri Berger, Hyejin Kim, Minori Nakayama, Demelza Lesage, Matea Milas, Aaron Kok, Ivan Boiko, Yuto Mutai, Lien Geslin-Vick, Daniel Hoek

Piše:

Sanja
Petrovski

kritike i eseji