Mehanizmi spektakla – Izvozna atrakcija
Zagrebački plesni ansambl: Ogoljeno/Stripped, kor. Snježana Abramović Milković
-
Kao dominantne teme velikog dijela zagrebačke plesne scene nameću se površnost, konzumerizam i hiperseksualizacija kulture, te načini na koji se oni nasilno internaliziraju uvjetujući osobne identitete. Dok se mlađa generacija koreografkinja okreće što dalje od spektakla samog, Snježana Abramović Milković i dramaturg Saša Božić, odlučili su se u predstavi Ogoljeno/Stripped baviti operom koja je, njihovim riječima „puna spektakularnosti, naglašenih osjećaja i melodramatike, donekle bila ono što su danas sapunice“.
Predstava se razvija koreografsko–redateljskom konstrukcijom velikih slika kroz tri idioma pokreta. Prvi koji se pojavljuje na sceni nošen je suvremenom, ritmičnom i transičnom, od emocije i melodije ogoljenom glazbom Damira Šimunovića. Plesači se kreću agresivnim i repetitivnim pokretima, lascivnim njihanjem kukova i ramena, okrenuti publici u zavodljivom smiješku te djeluju kao na modnoj pisti ili MTV-videospotu, u kojima ostaje samo forma, atraktivnost montiranog, a u biti nepostojećega pokreta. Od početnih plesanih dijaloga, koreografija se sabija u pokretnu skulpturu urbanih, užurbanih, atletskih tijela i pokreta.
Drugi idiom pojavljuje se s promjenom glazbe, diskretno elektronički modificiranim opernim arijama. Rasplesana i rastrčana koreografija prati iskričavu dinamiku i ushit glazbe, a prepoznatljivi suvremenoplesni leksik obogaćen je baroknim ornamentima, što daje pojačani naboj kiča i veselja. Glazba ovdje nije tretirana kao pokretač osobnog, autentičnog iskaza, nego je u funkciji poigravanja spektaklom te je pratimo kao znak, kao autorsku strategiju. Ples se stoga neprekidno raspada u geste, u igre zavođenja, u prenaglašene dramatične situacije.
Razvoj predstave upotpunjuju mimske situacije u kojima se plesačica s walkmanom oko vrata nošena opernom arijom pretvara u tragičnu, na smrt osuđenu heroinu, te su dueti Zrinke Lukčec i Ognjena Vučinića, koji poziraju za publiku simulirajući intimne poze bliskosti, ispražnjeni od ikakvih tragova prisutnosti.
Preokret koji privodi predstavu kraju dešava se nakon sveopćeg meteža na sceni, kada plesač potpuno nag, mirno leži okrenut leđima publici, u ranjivoj poziciji fetusa. Iza njega se, praćeni ehom raspadnute operne arije, u dugačkom defileu, plesači transformiraju u neobična, ljudsko-animalna bića, anđele crnih krila, nožem probodene ljubavnike i trudnice satirskih repova…Ogoljeno/Stripped, igrana na velikoj sceni ZeKaeMa, u izvedbi čak osmero plesača, dinamično osvijetljena (Branko Cvjetičanin) te atraktivno kostimirana (Emina Tataragić), vizualno je, koreografski i glazbeno izuzetno atraktivna predstava, što je rijetki luksuz na domaćoj sceni, a ZPA najavljuje i brojna međunarodna gostovanja. Atraktivnost ipak valja prvenstveno potražiti u koreografskoj domišljenosti i disciplini Snježane Abramović Milković koja, iako ne ulazi u koreografsku inovaciju, demonstrira veliko umijeće u organizaciji prostora, neprekidnom rastu dinamike te poznavanju glazbe.
Na kraju ostaje pitanje što je ovdje ogoljeno. Plesači, iako tjelesno obnaženi, svoje uloge igraju dobro zaštićeni, a koža do koje se ogoljuju ostaje čvrsta površina ispod koje se ne prodire. Ogoljuje se, pretpostavljam, mehanizam spektakularnosti, njegova površnost, ali i neodoljiva zavodljivost te ljudska potreba za njim.
© Iva Nerina Sibila, KULISA.eu, 4. svibnja 2008.
Predstava je 13. svibnja 2008. gostovala je na Festivalu minijatura u Beogradu, 24. i 25. svibnja na festivalu Trieste per la danza u Trstu, 22. srpnja izvedena je na Festivalu plesa i neverbalnog kazališta Svetvinčenat, 27. listopada na CIDance festivalu, Seoul, Koreja, a posljednja ovogodišnja točka turneje bila je Sarajevo, gdje je izvedena 27. studenog u Narodnom pozorištu.
Ogoljeno
Zagrebački plesni ansambl
Premijera: 6. listopada 2007, ZeKaeMPlesači: Sara Barbieri, Zrinka Lukčec, Andreja Široki, Tomislav Kvartuc, Marin Lemić, Marko Milić, Nikola Orešsković, Ognjen Vučinić
Koreografkinja: Snježana Abramović-Milković
Asistent koreografkinje: Ognjen Vučinić
Dramaturg: Saša Božić
Glazba: Damir Šimunović
Glazbeni suradnik za operu: Zlatko Madžar
Kostimografkinja: Dženisa Pecotić
Suradnica kostimografkinje: Emina Tataragić
Svjetlo: Branko Cvjetičanin
Izvršni producent: Mirna Čubranić
Piše:

Sibila