Kroz opnu najlona

Insajderska priča, kor. Jasna Čižmek Tarbuk

  • Insajderska priča, kor. Jasna Čižmek Tarbuk, foto: Krunoslav Marinac

    Nova predstava Jasne Čižmek Tarbuk Insajderska priča, premijerno izvedena u Zagrebačkom plesnom centru 8. i 9. listopada 2021., zamišljena je kao mijenjanje osjetila (prvenstveno vida) publike. Osim što na sceni gledamo dvije plesačice, Saru Piljek i Ivu Katarinčić, istovremeno preko projekcije videa (Davor Horvat) imamo uvid i u njihovu vizuru izvedbe. „Stavljanjem kamere na plesačice i usmjeravanjem fokusa kamere na ono što plesačice vide pomaknuli smo točku gledišta i dočarali publici njihov doživljaj pokreta i prostora.“ Već je sam početak pomalo insajderski. Naime, da bi po ulasku u dvoranu došli do gledališta, publika mora proći kroz tunel, veliko najlonsko crijevo. Ono je prozirno ali i mutno te iskrivljuje pogled na sve ono izvana. Plesačice su smještene unutar istog takvog najlona. Počinju na podu, svaka u svom balonu/mjehuru od najlona i neupitno podsjećaju na fetuse, mladunčad zaštićenu tankom membranom prije ulaska u ovaj čudni svijet; ili pak na neka SF bića koja čekaju trenutak izlaska iz svojih ćelija? Kreću se lagano, mekano i pretapajući – pomičući i rastežući granice najlona tako da možemo razaznati dijelove tijela, ali zamućeno.

    Insajderska priča, kor. Jasna Čižmek Tarbuk, foto: Krunoslav MarinacPribližavaju se jedna drugoj te iz dva mjehura nastaje jedan. Ulaze u kontakt, izmjenjujući vrlo zgodne i zanimljive pozicije i podrške (vidno vještog i artikuliranog pokreta). Pokret postoje sve veći i kako si uzimaju sve više prostora, osvajaju ga; energija unutar membrane se gomila i membrana puca. Plesačice tijekom izvedbe nikad ne napuštaju svoju produljenu kožu ali se sve više igraju s mogućnostima koje im ona nudi. Pokrivene su ili otkrivene, potpuno ili parcijalno, umotavaju se u nju, manipuliraju je, razapnu među zidovima dvorane…Stvaraju se razne slike i atmosfere; posebno je upečatljivo kada omotaju taj najlon oko stopala i onda stvarno klize po prostoru ostvarujući neku novu kvalitetu prodiranja kroz prostor. Pritom za njih radi i podržava ih glazba (Gordan Kreković) i svjetlo (Vesna Kolarec) koje cijelu Insajdersku priču smještaju u neki bezvremenski prostor.
    Insajderska priča, kor. Jasna Čižmek Tarbuk, foto: Krunoslav Marinac
    U jednom trenutku se tome što gledamo priključuje nova, njihova perspektiva. Preko videa projiciranog na stražnji zid pratimo izvedbu očima plesačica. Mutni pogled kroz opnu najlona, lom svjetla, dijelovi tijela u pokretu. Što zbog samog pokreta, što zbog izmjene kadrova i fokusa, gledajući njihovu perspektivu lagano gubimo tlo pod nogama i još se više udaljavamo od ovog sada, našeg linearnog poimanja prostora i vremena. Upravljajući našim pogledom, odnosno nudeći nam mnogostrukost perspektiva, autorica otvara zanimljive prostore poimanja izvedbe ali i svega oko nas. Ne prodiremo kroz ogledalo u nove svjetove i ni sa kim ne mijenjamo tijela, nego svome pogledu priključujemo tuđi, što bi i izvan tog mikrokozmosa i senzacija koje pokret i scena nude moglo biti korisno…

    © Anja Đurinović, PLESNA SCENA.hr, 15. studenoga 2021.

    Insajderska priča (Insider Story)
    koreografkinja Jasna Čižmek Tarbuk
    premijera 8. i 9. listopada 2021.
    izvode Iva Katarinčić, Sara Piljek
    video Ivan Marušić Klif, glazba Gordan Kreković, kostimografkinja Andrijana Subotić Pjajčik, oblikovanje svjetla Vesna Kolarec, grafički dizajn Iva Patarčec

kritike i eseji