Izvrsni radovi s iskustvom avangarde

Squarehead Productions, Irska: Stickman, autor Darragh McLoughlin & izložba i izvedba The Exhibition Project / When Circus Is Not Itself Anymore

  • Squarehead Productions, Irska: Stickman, autor Darragh McLoughlin, foto: Damira KalajžićS gostujućom predstavom suvremenog cirkusa Stickman, u produkciji Squarehead Productions i organizaciji Cirkus kolektiva – Udruge za suvremeni cirkus i srodne umjetničke prakse, završio je četvrti ciklus predstava suvremenog cirkusa u Domu mladih, najvećem prostornom kapacitetu na nezavisnoj sceni grada Splita. Ako prevedemo naslov predstave, za očekivati je dvoje – čovjeka i štap. No, nije baš tako jednostavno kako se na prvu čini. Scena prva: bjelinom ispunjen prostor, bestežinski ravnomjerno jarko osvijetljen, a u njemu ležeće tijelo i štap na plesnom podu. Vrijeme ide svojim tijekom. Štap i izvođač. Ili izvođač i štap je sav događaj s kojeg ne možeš maknuti pogled. Tijekom izvedbe taj se odnos naravno mijenja, što je konceptualno zadano i eksperimentalno uspješno provedeno. Štap, u svojoj vizualnoj jednostavnosti i minimalizmu je alegorija humanizirane moralne vertikalnosti, a u kontaktu s izvođačem često poprima osobine čovjeka ili nas njegova uloga u odnosu na izvođača asocijativno odnosi u različita značenja i interpretacije viđenog.

    Squarehead Productions, Irska: Stickman, autor Darragh McLoughlin, foto: squarehead-productionsltd.squarespace.comStickman je solo uradak s drvenim štapom i televizijskim ekranom. Ekran je tu da pojača kulturnu napetost spektakla, da objektivizira ono što ionako vidimo. Uostalom, bolje je vjerovati ekranu nego vlastitim očima. Stoga nas i poruke s njegova sučelja vode kroz šumu zabrana, dopuštenja, naputaka i putokaza, usmjeravajući nam pozornost ili pogled na ono bitno, na radnju, pokret, balansiranje štapa. Ekran najbolje zna što vidimo. Permisivne i usmjerujuće poruke na ekranu u brzim izmjenama modeliraju ponašanje publike i tako je čine sudionikom procesa, koji može stvoriti nervozu ili odbojnost zbog zamornog ritma i potrebe da nas kontroliraju.

    Osim formalnih aspekata ispitivanja medija kroz koreografiju i stvaranje dramaturške napetosti, ovdje ipak postoji i naracija. U prvom dijelu predstave divimo se koreografiranom eksperimentu, propitivanju mogućnosti i granica kretanja izvođača i otkrivanju nenaučenih, specifičnih obrazaca kretanja, dok izvođač nastoji zadržati štap stabilnim na određenom dijelu tijela. Sudionici smo precizne koreografije objekta i tijela, skladne i jednostavne u izvedbenosti.

    U jednom trenutku izvođač umire na sceni i tako mrtav, kao klada biva odvučen sa scene, posjednut na stolac u parter, što nas uvodi u tzv. drugi dio predstave. Sada publika ulazi na scenu postajući dio predstave; prati naredbe s ekrana i izvršava ih. Dobro pogođena dramaturgija publike unutar izvedbenog konteksta čine ovaj rad, unatoč jednostavnosti, napetim i zabavnim. Na kraju, ulazi i drugi izvođač – Joseph Summers, koji nastavlja radnju, ali, kako narator s ekrana tvrdi: on je neprijatelj i uljez, njemu ne smijemo vjerovati, on laže. Taj koji laže, subverzivno uzima štap i razmrvi ga u stroju, pretvori ga u piljevinu, prah i pepeo, u što ćemo se, uostalom, svi pretvoriti. Kršćanski gledajući štap postaje piljevina, a nakon dramskog uskrsnuća sretno se transformira u dršku metle. Pravi avangardni, ironijski kraj.
    Squarehead Productions, Irska: Stickman, autor Darragh McLoughlin, foto: squarehead-productionsltd.squarespace.com
    Stickman je izvrstan autorski rad irskog umjetnika Darragha McLoughlina koji teži diskurzivnosti i otvorenosti što je karakteristično za djela suvremene umjetnosti i postmoderne prakse. Nadahnut performansom, s elementima dramskog i neverbalnog teatra, te iskustvom avangardne vizualne umjetnosti – zgodan je primjer onoga što se u teoriji zove „novi cirkus“.
    Squarehead Productions, Irska: izložba The Exhibition Project / When Circus Is Not Itself Anymore, foto: Kristina LovrićSquarehead Productions, Irska: izvedba The Exhibition Project / When Circus Is Not Itself Anymore, foto: Damira Kalajžić
    Nedugo nakon izvedbe predstave Stickman prezentiran je The Exhibition Project / When Circus Is Not Itself Anymore, opet u produkciji Squarehead Productions. Projekt je simbioza koji spaja cirkusku izvedbenu umjetnost i izložbeni postav. To je pokušaj da cirkuski umjetnici postanu vidljivi i na drukčiji način. Projekt je predstavljen u Galeriji Muzeja grada Splita, a u njega je uključeno petero cirkuskih/izvedbenih umjetnika u četiri različite cirkuske discipline: Darragh McLoughlin, Louisa Wruck, Tomáš Václavek, Stephanie Margaret Mouat i Valentina Melotti. Svatko od njih je zamišljen kao zasebna umjetnička instalacija – galerijski eksponat – u vidu aktivnog ljudskog tijela, koje tijekom više sati izvodi jednu ponavljajuću i kontinuiranu radnju. Pokretač i inspirator projekta je Darragh McLoughlin – Stickman.
    Squarehead Productions, Irska: izvedba The Exhibition Project / When Circus Is Not Itself Anymore, foto: Damira Kalajžić
    Kada govorimo o pojmu umjetničke instalacije važno je naglasiti da ona podrazumijeva participaciju publike, gledatelja koji se svjesno uključuje u dijalog s umjetničkim djelom (instalacijom). Ona je fragment prostora, čije smo jedinstvu svjedočili na Peristilu i u Vestibulu, na dijelu graditeljske baštine, koji je poslužio kao jedinstvena scenografija na otvorenom, sa svojim bezbrojnim slojevima nataloženima kroz povijest, cirkuski balansirajući s ogromnom povijesnom i kulturnom memorijom grada. Ta završna izvedba sabrala je publiku iz uličica i samo su nedostajali verglaši, trgovci aromatičnih ulja ili oni s kolima punim smokava i dinja, kako je i bilo na početku razvoja cirkusa. Zavrtjelo se mnogima od tolikog stajanja na rukama, ekvilibriranja na užetu ili manipuliranja štapom i balansiranja na ljestvama do dugo u noć. Tijekom višesatne izvedbe prolaznici su mogli pogledati neki njezin dio, kao u izlogu šarenog bazara, te joj se ponovo vratiti u nekom drugom trenutku, s druge pozicije, krećući se ili tek sjedeći i kontemplativno promatrajući. To je bio jako dobar potez s aspekta aktiviranja publike i njene participacije u konceptu izvedbene instalacije. Cirkus je zavladao trenutkom, uz sfingu, u ugodnoj i tolerantnoj atmosferi. Sama pojava umjetničkog djela u prostoru determiniranom političkim, socijalnim i urbanističkim normama uvijek mijenja uobičajenu percepciju i korištenje javnog prostora, pa i umjetničkog rada, koji se u njemu izlaže ili izvodi.
    Squarehead Productions, Irska: izvedba The Exhibition Project / When Circus Is Not Itself Anymore, foto: Damira Kalajžić
    Pohvale organizatorima na uloženom trudu, programskoj selekciji i dobro promišljenom konceptu s interesom za potrebe lokalne zajednice. Jer, suvremena cirkuska umjetnost progovara metaforički, bez iluzija o bonitetu kreativne osobnosti umjetnika, a cirkusko djelo postaje promišljeni stvaralački čin.

    © Kristina Lovrić, PLESNA SCENA.hr, 22. studenoga 2021.
    Squarehead Productions, Irska: izvedba The Exhibition Project / When Circus Is Not Itself Anymore, foto: Damira Kalajžić
    Stickman, 20. listopada 2021. / Mala scena Doma mladih Split
    autor Darragh McLoughlin
    izvode: Darragh McLoughlin, Joseph Summers

    The Exhibition Project / When Circus Is Not Itself Anymore, 22. – 26. listopada 2021./ izložba u Galeriji Muzeja Grada Splita
    The Exhibition Project / When Circus Is Not Itself Anymore, 25. listopada 2021./ finalna izvedba na Peristilu i u Vestibulu

kritike i eseji