Oblik osviještene prolaznosti

Antisezona 21: Kik Melone, Majke u proljeće. Tužniji od najtužnijeg komada. Ikad., autori Silvia Marchig, Iva Nerina Sibila, Marko Gutić Mižimakov, Umberto Lancia

  • Kik Melone, Zagreb: Majke u proljeće. Tužniji od najtužnijeg komada. Ikad., autori Silvia Marchig, Iva Nerina Sibila, Marko Gutić Mižimakov, Umberto Lancia, foto: Nina Đurđević

    Nova produkcija umjetničkog kolektiva Kik Melone, ili četvrta u slijedu njihovih „kolektivnih urona“, u jesenjem je bloku samokuriranog projekta ANTISEZONA 21 premijerno izvedena 20. listopada, zatim odigrana još tri uzastopne večeri do 23. listopada 2021. u Plesnom centru Tala (uslijed trenutne nedostupnosti dvorane Gorgona MSU-a). Kako je istaknuto drugim djelom naziva, taj uron referira se na obljetničku produkciju iz 2018. godine posvećenu desetogodišnjici djelovanja kolektiva (Najtužniji Komad. Ikad., dvorana kina SC-a, listopad 2018.). U prvom dijelu naslova skriva se referenca na pedesetu obljetnicu smrti Igora Stravinskog (17. lipnja 1882. – 6. travnja 1971.) i njegovo epohalno ostvarenje Buđenje proljeća, čija je praizvedba 29. svibnja 1913. na sceni Théâtre des Champs-Élysées u Parizu, kao što je dobro poznato, do danas održala status jedne od najskandaloznijih u povijesti plesa. Narativ o tome događaju uključen u izvedbu ne propušta naglasiti da se, zbog glasnih kritika kojima je dočekana koreografija Vaclava Nižinskog i sam Stravinski se na kraju ogradio od nje, izvodeći nadalje izvorno zamišljen balet kao koncert bez koreografije.
    Kik Melone, Zagreb: Majke u proljeće. Tužniji od najtužnijeg komada. Ikad., autori Silvia Marchig, Iva Nerina Sibila, Marko Gutić Mižimakov, Umberto Lancia, foto: Nina Đurđević
    Kružni prolazak kroz nekoliko zasebnih prostora Plesnog centra Tala koji započinje izlaskom iz predvorja u eksterijer uz obilazak vanjskog dvorišta koje ovaj centar dijeli s drugim klubovima, pridonosi miješanju publike s izvođačima. Vode dvoje izvođača (Silvia Marchig i Umberto Lancia), čiji kostimi kao i jezici kojima govore (hrvatski, engleski, njemački, talijanski) sugeriraju da pristižu iz druge prostorno-vremenske dimenzije te u današnjem (22. listopada 2021.) večernjem iskustvu samo gostuju. Oni sami nastupaju poput forenzičara udubljenih u komentiranje perceptualnih osobitosti mjesta i trenutka. Pokretna scena stvorena takvom interakcijom hoda u zoni aktualne svakodnevnice te se kreće između usputnih minijaturnih lokalizacija (na tlu, na zidu, negdje gore u visini), sve do ulaza u skladište Plesnog centra. Ondje piše „Temporary Entrance“ a u ulozi izvedbenog portala on, kako Silvia Marchig upućuje, postaje Entrance to Temporarity. Svime što slijedi i odvija se unutar dalja dva sata, ova izvedba grandiozno izaziva, gotovo na tragu Proustove proze, ali u finalu i uspijeva ispuniti ambicioznu zadaću uvođenja publike u zajedničko iskustvo imaginiranja rastakanja i otjecanja vremena. Kao što i danas zorno pokazuju poznati barokni primjeri nizozemskih mrtvih priroda bogate simbolike, imaginiranje vremena neizbježno priziva smrt i emociju neotklonjive tuge, kojoj je u ovom obliku osviještene prolaznosti posvećena izvedba.
    Kik Melone, Zagreb: Majke u proljeće. Tužniji od najtužnijeg komada. Ikad., autori Silvia Marchig, Iva Nerina Sibila, Marko Gutić Mižimakov, Umberto Lancia, foto: Nina Đurđević
    Ikonografska organizacija  u duhu kompozicija memento mori ili vanitas nazire se u pojedinim elementima izvedbe, posebice u spomenutom memorijalnom aspektu prisvajanja određenih motiva uprizorenja Buđenja proljeća. Umjesto motiva lubanje, mjerača vremena i dogorjelih svijeća ona priziva duh Stravinskog, Nižinskog i sudbinu jedne koreografije koju je publika svojim reakcijama pokopala, ujedno se kiti snažnim ritualnim znakovima poput drvene maske afričkog idola (scenski rekvizit) i vučje glave (literarni motiv). Zahvat u vremenski kompleks guste stotinjak godina stare distance grabi velikim koracima kroz područje kolektivnog duhovnog iskustva, kroz barijere svijesti između ispraćanja nečega i prihvaćanja nečega. Rascjepkanost je uživljena u svaki segment izgradnje i razgradnje, hibridno sastavljena od posijanih klica mnogih raspoloživih  medijalnih oblika komunikacije (glas, tekst, glazba, tijelo u ulozi scenografskog označitelja, teatar sjena, animacija, unutrašnja fotografija). Cjelina se kreće od polaganih narativnih upućivanja na unutarnje predjele kretanja kroz nostalgiju do intenzivne plesne izvedbe koja se odvija u bijeloj sobi, ali nastanjenoj prethodno izgrađenom doživljajnom scenografijom. Na početku četiri su izvođača tjelesne evokacije supstanci prošlih zbivanja, a u drugom dijelu aktivni sudionici plesa o plemenskom žrtvovanju, plesa koji iscrpljuje, egzistencijalnog plesa preživljavanja. Vrlo materijalni, vrtložno povezani i svaki u svom vremenskom rukavcu odvijanja iz kojeg se postupno oslobađaju u individualnim dramatskim linijama, s vlastitim tekstom ili bez njega.
    Kik Melone, Zagreb: Majke u proljeće. Tužniji od najtužnijeg komada. Ikad., autori Silvia Marchig, Iva Nerina Sibila, Marko Gutić Mižimakov, Umberto Lancia, foto: Nina Đurđević
    U izazivanju generalno jednostavne, da izbjegnemo riječ grube, tvrdnje da je vrijeme majka svih stvari i fizičari bi vjerojatno ustrajali na delikatnijem viđenju u kojemu se otvara nedogled bogate ljestvice različitosti trajanja i veličina egzistencije živog svijeta, pogled na činjenicu da vrijeme bićima i zbivanjima određuje mjeru. Iz mjere proizlazi ljestvica, iz ljestvice nastaje glazba, a bića su oblici u kretanju. Uobičajeno se vid trajanja, osim kroz ritmičku okosnicu glazbe percipira i kao doživljajni otisak intenziteta, ostajući permanentno nevidljiv sloj materijalizacije plesnih zbivanja. Uslijed dosljedne uključenosti gledatelja ovaj događaj se uspijeva proširiti izvan konkretnih okvira, izmjestiti se iz fizičke domene i dovršiti se u oživljenoj nutrini kao krajnje subjektivizirano iskustvo. Za svakog gledatelja drugačije i u tome smislu vjerojatno jedinstveno. Slika protežnosti prostora vrtoglavo se mijenja u slikovitoj partituri postojanja koju rasprostiru stihovi Anne Carson u poemi Time Passes Time: „vrijeme planine, vrijeme kad si niz dlačica na korijenu biljke, vrijeme kao da si Prometej“. U odnosima veličina tinja mjera ljudske malenkosti poput netom dogorjele svijeće u svijetu vlastite sobe, nastanjene individualnom tugom nestajanja. No, unutarnja motivacija za kružno postavljenu prostornu dispoziciju dramaturgije jest upravo u mogućnosti izbavljenja iz intimnosti tog stanja, za koje izvedba također pruža rješenje. Izvođači na kraju ostavljaju gledatelje same u pustoj dvorani, prepuštajući ih samostalnom dovršenju doživljaja, a izlazak iz izvedbe ujedno je povratak na ishodišnu točku u predvorju, u trenutak precizno i aktualno određen datumom, satom i minutom, uz poziv na nastavak druženja publike s izvođačima. Trajati znači o-sjećati se. I tako bismo opet mogli nastaviti krug...

    © Jasmina Fučkan, PLESNA SCENA.hr, 6. prosinca 2021.

    Majke u proljeće. Tužniji od najtužnijeg komada. Ikad.
    autori (koreografija, režija, izvedba, scenografija, kostimografija, montaža zvuka):
    Silvia Marchig, Iva Nerina Sibila, Marko Gutić Mižimakov, Umberto Lancia,
    korišteni tekstovi Jonathana Crossa, Anne Carson, Virginije Woolf, Radharani Pernačić
    korištena glazba i zvukovi autora Josipa Maršića, Claudea Debussyja i Sama Kutina

kritike i eseji