U ključu biomimetike

Malo Sutra, Domino, Zagreb: Bestjelesno, autori Bruno Isaković, Mia Zalukar

  • Malo Sutra, Domino, Zagreb: Bestjelesno, autori Bruno Isaković, Mia Zalukar

    Predstava se odigrala u Bijeloj dvorani ZPC-a, u plitkom, scenski zbijenom prostoru (okruženom tehnikom i ad hoc koncipiranim gledalištem) kojim dominira vizura strme i izlomljene linije ograde stubišta. Dinamična dijagonalna poveznica između etaža je uključena u izvedbu kroz dramatsku ulogu propusne razdjelnice između realnosti i izvedbene aktualizacije. Ta strmina ishodišno je klizište po čijem obodu započinje igra gibanja, isprva predočena bujanjem mase, u čijem pokretljivom biću, čak niti iz blizine po njenom silasku na scenu, nije posve lako razlučiti pojedinačna izvođačka tijela. Kostimografski voluminozna, očuđena pojava sastavljena od oblih, jastučastih oblika, prekrivena je egzotičnim uzorkom čiji bodljasti radijalni oblici kontrastnih kolorističkih odnosa (bijela, crvena i ljubičasta na crnoj podlozi), svojim preklapanjima stvaraju jak optički efekt titranja i površinske tenzije, posve neovisno o aktualnom pokretu.
    Malo Sutra, Domino, Zagreb: Bestjelesno, autori Bruno Isaković, Mia Zalukar
    Reprezentacija začudne živuće amorfnosti u bijelom prostoru shvaćenom prema riječima autora u najavi predstave kao prostor mogućnosti, snova i planova, simbolični je ukaz „promjene još nepoznatih posljedica“ koja unosi ambivalentnost u ove početne pretpostavke. Enigmatski motiv polimera pokrenutog kotrljanjem volumena ili pak motiv organskog sustava neljudske lokomotorike predstavlja materijalizaciju novih, zbunjujućih prostornih i interpersonalnih odnosa. Tijekom izvedbe osmišljene u estetskom ključu biomimetike, ova izvođačka životinja dinamični je kostimografski i scenografski transformirajući element, čija se izvedbena karizma gradi u vizualnom dijapazonu od mehanike kotrljanja i nabiranja besvjesnog kinetičkog objekta do plesno kodirane igre dvaju antropomorfnih protagonista ispunjenih psihološkim intenzitetima kojih se oslobađaju kroz snagu plesnog izraza.
    Malo Sutra, Domino, Zagreb: Bestjelesno, autori Bruno Isaković, Mia Zalukar
    Dramaturška napetost odlikuje se simetričnom relativizacijom graničnih vremenskih točaka početka i kraja odnosno vjerojatno bi se predstava mogla uprizoriti i inverzno, od kraja prema početku, bez uočljivih lomova. Sukladno izmjenama glazbenih i zvukovnih tema u rasponu od tišine, preko ptičjeg pjeva do disko glazbe i svjetlosnim akcentima obojene rasvjete regulirane reflektorima zbivanje je vođeno prema tjelesnom odjeljivanju, potom afirmaciji jedne (Mia Zalukar), a nakratko i obje čovjekolike figure, koje ispod egzotičnog pokrova odražavaju muški i ženski rodni identitet. Iz jednog stanja u drugo, iz energične radosti oslobođenja u bijes, iz tjeskobe u strah, iz zamora u odumiranje, iz bliskosti u samoću izvođači prelaze kroz razigrano prilagođavanje slobodnih formi i plesnih stilema, no ishodišna izvođačka životinja ne nestaje, samo se privremeno povlači pred izrazima ljudske afektivnosti.
    Malo Sutra, Domino, Zagreb: Bestjelesno, autori Bruno Isaković, Mia Zalukar
    Energična izvedba uz jaku vizualnu dojmljivost, povremeno u dramatizaciji donosi i zbunjujuće nagle prijelaze u kojima se natruhe (da li ironične?) romantizacije odnosa u dvoje, miješaju s dvosmislenim ukazanjima samoživog organizma i slutnjom prepoznavanja unutrašnjih vitalnih organa poput srca ili pluća u njemu. Intrigantno, možda je upravo taj izraženi zbunjujući element odraz postavljenog pitanja o novoj složenosti odnosa tijela i njegove okoline. Zavodljivim predočenjem polazišne biomimikrijske pozicije, predstava donosi problematizaciju izvedbenog spleta i formiranja izvođačke životinje i njenih izdanaka kao otvorenog work of progress, kao nečega izmještenog što na sceni živi kao u istraživačkom terariju, hranjeno reakcijama publike koja ondje gostuje.

    © Jasmina Fučkan, PLESNA SCENA.hr, 20. siječnja 2022.

    Bestjelesno

    autori Mia Zalukar, Bruno Isaković
    premijera 17. prosinca 2021.
    muzičko oblikovanje Hrvoje Nikšić / Kramasonik
    kostimografija Ana Fucijaš, izrada kostima Aleksandra Jurišić Rastović, oblikovanje svjetla Marino Frankola, dizajn plakata Designed Motion, teaser / photo Neven Petrović
    produkcija Malo Sutra, Udruga Domino
    podrška Zagrebački plesni centar

     

kritike i eseji