Intimni rječnik ožiljaka i iscjeljenja

Plesna grupa Flame, Rijeka: Jezik kože, autorica Martina Hrlić Rogić

  • Plesna grupa Flame, Rijeka: Jezik kože, autorica Martina Hrlić Rogić, foto: Damir JevtićPlesna grupa Flame, Rijeka: Jezik kože, autorica Martina Hrlić Rogić, foto: Kristijan Vučković

    Martina Hrlić Rogić plesačica je, koreografkinja i plesna edukatorica. Na plesnoj je sceni poznata kao pokretačica i voditeljica Plesne grupe Flame iz Rijeke koja djeluje još od 2003. kao edukativni plesni centar usmjeren na mlade. Flame, tečajevima raznih prepoznatljivih plesnih stilova poput modern jazz, MTV, balet, hip-hop, fusion, heels, contemporary kako je navedeno na njihovoj mrežnoj stranici i brojnim atraktivnim predstavama, sustavno i uspješno širi plesnu kulturu u Rijeci. Teme njihovih plesno-kazališnih predstava jasno su birane kako bi korelirale s interesima mladih, primjerice Ladice kojoj je tema prosuđivanje, „etiketiranje i kategoriziranje okoline, odnosno stavljanje ljudi u ladice“, zatim To Love Or To Hold u kojoj se flejmice bave pitanjem što se dešava s odnosom kojem je došao kraj pa Draw the Line u kojoj se oslovljava zlouporaba droga, a tu je i plesni performans Grief s temama tuge i gubitka voljene osobe. S obzirom da se radi o solo radu u vlastitoj izvedbi, a ne o grupnoj predstavi, Jezik kože zanimljiv je pomak u radu Martine Hrlić Rogić, u kome ona iznosi proživljeno iskustvo bivanja u vlastitoj koži i predstavlja svoju prepoznatljivu plesno-kazališnu estetiku i izvedbenost.
    Plesna grupa Flame, Rijeka: Jezik kože, autorica Martina Hrlić Rogić, foto: Kristijan Vučković
    Kao metodologiju koja proizvodi i dramaturgiju rada, autorica odbire niz od dvadesetak frazema o koži, primjerice osjetiti na koži, podvući se pod kožu, pokisnuti do kože, sama kost i koža, oderati kožu, koža pamti… Svaki taj frazem publika čuje kao dio zvučne građe predstave, kao podnaslov, podtemu ili zadatak, koji autorica potom na razne načine izravno otjelovi i uprizori. Taj niz scenskih minijatura, iako ponešto variraju u duljini i koriste razne scenske ideje i rekvizite, čvrst je sve do samog kraja u kome nas izvođačica suoči s bivanjem u vlastitoj – koži, otvarajući svjetlo prema publici, i prilazeći, nenametljivo, sasvim blizu.

    Prostornost predstave je komprimirana, pretpostavljam da je rad prenesen iz puno manjeg prostora od ogromne hale Pogona Jedinstvo u kojem je izvedena 26. veljače 2022. Plesačica se uglavnom drži samog centra scene odnosno intenzivno osvjetljenog spota u kome se većina akcije događa, tek u jednom trenutku otvarajući dubinu prostora. Martina Hrlić Rogić plesačica je koja vlada svojom plesnom tehnikom i ekspresijom, zavidnog je tjelesnog kapaciteta, izrazito komunikativna, energičnog plesnog naboja i toplog, duhovitog zračenja.
    Plesna grupa Flame, Rijeka: Jezik kože, autorica Martina Hrlić Rogić, foto: Kristijan Vučković
    Jezik kože započinje snažnim, brzim i dramatičnom plesom u kojem autorica pleše svoj odnos s kožom kao tjelesnim organom, a koji svojeg kazališnog dvojnika nalazi u laganoj haljini boje kože s kojom neprekidno radi, bilo da ju razvlači, skida, umnaža, moči ili ostavlja da beživotno visi na vješalici. Tema intime, naslućujući autobiografski potez, provlači se cijelom izvedbom, a kulminira u sceni u kojoj crnom olovkom označava brojne ožiljke na tijelu, na trbuhu i nozi. Martina Hrlić Roglić izravnim i otvorenim postupkom tako govori o sebi, o svom iskustvu boli i iscjeljivanja.

    Osim nepretenciozne komunikativnosti dijeljenog ljudskog iskustva, predstava pokazuje razigranu scensku maštu autorice u koreo-režijskim postupcima, koji šarmantno prevode verbalno značenje u sliku, simbol ili gestu pa Jezik kože nastanjuje neobičan prostor koreografirane naracije s odjecima performansa i fizičkog kazališta. Ipak, Martina Hrlić Rogić zapravo je najzanimljivija kada napusti reprezentaciju ili ilustraciju odnosno kada odbaci inzistiranje na čitljivosti kojom tako dobro vlada, i na trenutke se, uglavnom u početnim scenama, prepusti samom plesu. Naime, jasna struktura koja drži predstavu, ubrzo se istroši predvidljivim ritmom i postupcima, a druge zone, možda nejasnije ili nepredvidive zapravo ne otvara.
    Plesna grupa Flame, Rijeka: Jezik kože, autorica Martina Hrlić Rogić, foto: Kristijan Vučković
    Tako Jezik kože svojim sustavom nabrajanja izigra samog sebe do kraja, i otvori se publici ugodnom atmosferom, ali pre sigurnim autorsko-izvođačkim potezom, koji kao da zakriljuje stvarnu snagu svoje autorice.

    © Iva Nerina Sibila, PLESNA SCENA.hr, 17. ožujka 2022.

    Jezik kože
    autorica i izvođačica Martina Hrlić Rogić
    autor glazbe Darko Terlević, oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić

Piše:

Iva Nerina
Sibila

kritike i eseji