Autorica labanotacijske literature

Sjećanje: Dr. Ann Hutchinson Guest (New York, 3. studenoga 1918. – London, 9. travnja 2022.)

  • Ann Hutchinson Guest, 2009., foto: Jeffrey Scott Longstaff, wikipedia.orgU svom domu u Londonu, 9. travnja 2022. preminula je, u sto i četvrtoj godini dr. sc. Ann Hutchinson Guest, jedan od najvećih autoriteta na polju plesne notacije. Tijekom svoje karijere plesala je na Broadwayu te predavala na Juilliard School i Royal Academy of Dance i mnogim drugim fakultetima te su joj dodijeljena dva počasna doktorata za zasluge na polju plesne notacije. Kako je navela Whitney Leammley, povjesničarka znanosti i tehnologije na Carnegie Mellon University: „Ann je predvodila u nastojanju da se standardizira Labanotacija, a njezina popularizacija tog notacijskog sistema osigurala je njegovu kontinuiranu uporabu tijekom gotovo jednog cijelog stoljeća. Labanotacijsku literaturu čija je Ann autorica koriste ne samo koreografi, nego i znanstvenici te inženjeri zainteresirani za proučavanje i kompjuterske simulacije ljudskog kretanja.“

    Ann Hutchinson Guest poznavala je više vrsta plesnih notacija nastojeći uvijek sačuvati originalnu koreografsku zamisao kako su je zamislili sami koreografi, ne oslanjajući se na film ili memoriju izvođača. Kada su je upitali zašto preferira zapis, odgovorila je da je notacija nepristrana i proizlazi iz specifične namjere koreografa ili kako je zorno opisala: „Možete li vidjeti što radi tijelo plesača ispod kostima ili u projekciji iz svih kutova gledajući neki filmski zapis?“
    Ann Hutchinson Guest
    Na otvaranju natjecanja Chance to Dance u okviru festivala Jacob's Pillow Dance Festival 2019, u kratkom govoru koji je poslije potkrijepila plesnom točkom koju je na sceni uživo izvela (navršila je prije toga sto godina!), objasnila je svoje plesne početke. U osmoj godini preživjela je puknuće slijepog crijeva te nekoliko operacija koje su je primorale da miruje duže vrijeme. Stoga je doktor preporučio ples kao rehabilitacijsku terapiju iz čega se razvila ljubav koja ju je poslije odvela i na studij plesa u Jooss-Leeder School u Dartington Hallu. Tamo je sa Sigurd Leeder studirala plesno pismo labanotaciju, čije je osnove osmislio Rudolf Laban koji je i sam, na poziv Kurta Joossa, u bijegu od nacističkog režima 1938. stigao u Dartington Hall. Nakon tri godine studija, Jooss je zamolio Ann da notira njegovu koreografiju Zeleni stol čime je ta koreografija postala jedna od prvih zapisanih plesnih djela. (Prvi je, koliko znamo, Đavo u selu Pina i Pie Mlakar, kojeg je labanotacijom zapisao koreolog Albrecht Knust, ubrzo po nastanku, znači oko 1935.)

    Naslovnica četvrtog izdanja knjige Labanotation Ann Hutchinson GuestPo povratku u Ameriku, Ann Hutchinson je počela plesati na Broadwayu i to u njegovo zlatno doba, četrdesetih i pedesetih godina prošlog stoljeća. Tamo je plesala u koreografijama Agnes de Mille i Jeromea Robbinsa i drugih koreografa, a posebno joj je prirastao srcu mjuzikl Cola Portera Kiss me Kate u koreografiji Hanye Holm koja ju je ujedno zamolila da ga zapiše. Kao rezultat notacije taj mjuzikl je postao jedan od prvih djela zaštićenih autorskim pravima. Na nagovor pionira plesne kritike New York Timesa Johna Martina osnovala je, zajedno s kolegicama Evom Gentry, Janey Price i Helen Priest Rogers, Dance Notation Bureau. Naime, kako su otkrile da je svaka koristila sistem na nešto drugačiji način, odlučile su stvoriti centar u kojemu bi se plesno pismo standardiziralo i razvijalo. Tijekom pedesetih godina Ann Hutchinson Guest zapisivala je brojne balete Georgea Balanchinea, Hanye Holm te drugih poznatih koreografa. Godine 1954. izdala je djelo Labanotation koje je doživjelo četiri izdanja. Njezino znanje različitih sistema notacije pomoglo je obnoviti balet Vaclava Nižinskog Poslijepodne jednog fauna iz njegovih zapisa na način koji je ona smatrala najbliži originalu.

    Vrativši se u London osnovala je Language of Dance Centre kroz koji je promovirala ples i plesnu edukaciju za djecu s naglaskom na manje privilegirane skupine te djecu s posebnim potrebama. Upornost i ustrajnost koju je posjedovala dovela je do toga da se i ples počeo štititi autorskim pravima, a Dance Notation Bureau je postao jedan od referentnih ustanova plesne notacije i čuvanja plesne baštine. Od naših baleta Dance Notation Bureau čuva zapis već spomenutog Lhotkinog Đavla u selu u koreografiji Mlakarovih.

    © Jasna Čižmek Tarbuk, BALETI.hr, 22. travnja 2022.