Iscjeljujući ljubavni aktivizam
Queer Zagreb Sezona 2022: VRUM kolektiv: Lover s Disco(urse), autorica Sanja Tropp Frühwald
-
Gostovanje predstave Lover's Disco(urse) autorice Sanje Tropp Frühwald održalo se u Zagrebačkom kazalištu mladih 6. svibnja, u sklopu Queer Zagreb Sezone 2022 kojom Udruga Domino obilježava dvadeset godina „umjetnosti, ljubavi i aktivizma“ i unutar koje najavljuju „više od sto domaćih i međunarodnih umjetnika i više od pedeset javnih događanja“. Kako se radi o queer predstavi koja je stvarana promišljeno za teen publiku, a koja dodiruje brojne osjetljive i važne teme, ova je izvedba za zagrebačko kazalište i za mladu publiku važna. Naime, plesnog i fizičkog kazališta za tu populaciju je premalo, tinejdžeri su zahtjevna publika koju nije lako motivirati, a ples i kazalište im je generalno na dnu prioriteta. VRUM je međunarodni kolektiv kojeg vodi Sanja Tropp Frühwald, koji okuplja umjetnike različitih područja, a koji su svi posvećeni razvoju plesa i kazališta baš za mladu publiku. U centru umjetničkog rada ovog aktivnog kolektiva je, kako napominju na svojoj mrežnoj stranici, uvijek tijelo: „višedimenzionalno tijelo, vokalizacija tijela, kretanje i promišljanje tijela, tijelo kao okvir za dijalog“.
Format predstave je energičan, blještav, ekstravagantan queer disco party, što je pravi pozitivan šok za domaće srednjoškolce koji velikim dijelom kazalište doživljavaju kao distanciranu i nekomunikativnu situaciju koja nema nikakve veze s njihovim životnim iskustvom. Osim zabavnog i nekonvencionalnog kazališnog formata, tema predstave je slavljenje prava na samo-određenje i vlastiti identitetski iskaz, naročito u ljubavnim odabirima i seksualnosti, a to je u našem prostoru deficitna tema. Koliko je zagrebačkih tinejdžera, a koji nisu na neki način vezani za queer ili kazališno-plesnu scenu bilo na ovoj izvedbi ne znam, ali mlade publike koja je bučno i bez zadrške pratila predstavu, bilo je dovoljno da gledalište ZKM-a postane mjestom velikog partyja.
Autorica i koreografkinja Sanja Tropp Frühwald najavljuje predstavu kao „plesnu subverziju pop kulturne i konzervativne ljubavi namijenjenu mladima (14+) i starijim gledateljima, različitih ljubavnih preferencija“. U tu svrhu okuplja sedmeročlanu multinacionalnu, intergeneracijsku i rodno ne-konformističku izvođačku ekipu plesača i glazbenika, a koji se za ovu priliku zajednički nazivaju ljubavnim aktivistima i promoviraju ljubav.
Predstava započinje već u foajeu kazališta, gdje dio izvođačke ekipe, a razaznajemo ih po ekscentričnim kostimima, ležerno mingla među publikom, povremeno zaplešu, ulaze u razne interakcije. Disco glazba ulazi u prostor, atmosfera se diže polako. Scena koju zatičemo po ulasku u dvoranu je blještava, žarkih boja, namjerno kičasta; tu je DJ pult, disco kugla, plastični napuhani kauč, brojne kutije, ogledala. Na sredini scene je pista na kojoj piše Fragments. DJ nam želi dobrodošlicu, saznajemo da smo došli u House of Lovers. Izvođači usmjeravaju izvedbu kroz referencu na voguing tako svaki izvođač izlazi na pistu predstavljajući se svojom plesnom esktravaganzom. Svatko pleše svoj vlastiti eksplicitni užitak kretanja koji prati burno navijanje sa scene i iz publike. Tako na samom početku autorica mladoj publici komunicira preko ljubavnih aktivista dozvolu za preuzimanje ne samo kazališne konvencije, nego svog plesa, tjelesnog identiteta, žudnje, svojih ljubavnih odabira i promašaja, a sve unutar zajednice, koja pruža zaštitu i pripadanje – Welcome to House of Lovers. Ovdje ste viđeni, ovdje ste sigurni.
Središnji dio predstave niz je koreografiranih fragmenata ili, prateći rječnik Rolanda Barthesa: figura o ljubavi kao što su prvi susreti i padanje u ljubav, gubitak, strast, ali i nasilje, promašaji, i naravno čekanje... Sve prati DJ koji osim što preplavljuje scenu disco i electro-beatom, funkcionira i kao MC, kao narator i komentator. Tekst je iznimno važan, jer izvođači i izvođačice isprepliću svoje osobne priče, sjećanja i traume, pop reference s Barthesovim diskursom.
Is THIS love? What is love – I DON'T KNOW?... Love is a catastrophe?... Catch me if you can… I remember everything, do you…? Sorry, I'm queer… The beauty inside you… Loving myself... Love is a battlefield… Polyamory is a new (old)… Na podlozi od sjajnih folija, isprepliću se priče, pitanja, pop-pjesme o ljubavi, pozivi na ljubavnu slobodu, misli ispisane na ogledalima koja se u jednom trenutku igre, naravno, okreću prema publici. Love is all we need…
Barthesovi Fragmenti ljubavnog diskursa, knjiga iz 1977., u kojoj je taj francuski teoretičar, filozof i semiotičar metodama strukturalizma pokušao dekonstruirati i do detalja istražiti neuhvatljivu prirodu ljubavi i žudnje, ovdje su prisutni poput temeljne konstrukcije koja daje okvir predstavi. Taj okvir, upotpunjen euforičnom ballroom party atmosferom, iskrenim osobnim iskazima i afirmativnim stavom prema odnosima, daje predstavi odličan potencijal.
Problem nastaje u središnjem dijelu predstave koji bi koreografski trebao biti gušći, izrađeniji i specifičniji za svaki pojedini fragment. Na zagrebačkoj je izvedbi koreo-režija djelovala pretjerano ležerno, tako da je za razliku od tekstualne, vizualne ili glazbene, koreografska realizacija izmakla. Predstava se pak u završnoj sekvenci podiže do maksimuma i ponovno uvlači publiku, u velikom finalu i plesnoj showing-off sceni u kojoj i voguing i disco i suvremeni stil komplementira i slavi jedno drugo.
Lakoća izvedbe, doza živahnog kaosa, zabava i ples, queer i gliter, u predstavi VRUM kolektiva Lover's disco(urse) nudi mladoj publici povjerenje u sebe, u svoje ljubavne odabire, i budi zanimanje za kazalište. Što je, čini mi se, priličan uspjeh pa ne iznenađuje da je Lover's Disco(urse) nominirana za nagradu STELLA*22 austrijskog ASSITEJ-a.
© Iva Nerina Sibila, PLESNA SCENA.hr, 19. svibnja 2022.
Lover's Disco(urse)
koncept i koreografija Sanja Tropp Frühwald
izvode: Gat Goodovitch, Dada JV, Milano Leeb, Imre Lichtenberger Bozoki, Bandi Meszerics, Giordana Pascucci, Vito Vidovič
dramaturgija i tekst Cornelius Edlefsen, scena i kostimi Mael Blau, svjetlo Tom Barcal, glazba Imre Lichtenberger Bozoki, produkcija Till Frühwald, asistentica scenografije i kostimografije Camilla Smolders, fotografija Alek Kawka
koprodukcija: Dschungel Wien, KLIKER Festival
Piše:
Sibila