Iskustvo nesigurnog putovanja

O rozoj budućnosti, kor. Ana Kreitmeyer i Zrinka Užbinec

  • O rozoj budućnosti, kor. Ana Kreitmeyer i Zrinka Užbinec, foto: Sindri Uču

    Neverbalna i nenarativna, formalno jezgrovita i razvijena u modulacijama ponavljanja detalja, predstava O rozoj budućnosti koreografkinja Ane Kreitmeyer i Zrinke Užbinec, u Aninoj solo izvedbi obuzimajuće je iskustvo ispunjeno autentičnim oblikovanjem tijela, prostora i zvuka u spletu međusobnih preklapanja. Izvedbeni projekt razvijao se pod radnim naslovom Prilagodbe, a na tragu istraživanja ideje o uvjetima odvijanja života na sceni (terraforminga) kojom su se Ana i Zrinka bavile i tijekom višegodišnjeg kolektivnog rada BADco.-a. Projekt je u prvoj fazi promišljanja predstavljen u Galeriji Vladimir Bužančić Centra za kulturu Novi Zagreb (studeni 2021.), a premijera izvedbe je održana nekoliko mjeseci kasnije u Centru mladih Ribnjak (travanj 2022.).
    O rozoj budućnosti, kor. Ana Kreitmeyer i Zrinka Užbinec, foto: Sindri UčuO rozoj budućnosti, kor. Ana Kreitmeyer i Zrinka Užbinec, foto: Sindri Uču
    U zanimljivim vremenima epidemije, potresa i rata ili kriznom ekološkom stanju kakvo živimo roze aure nema na vidiku, pa i ovdje na sceni budućnost pauzira negdje iza ugla ili u rupi jednog od brojnih metalnih, crnih U profila postavljenih na crnom podiju. Scenografija uvjetuje prepreke slobodnom kretanju. Podij pretvoren u svojevrsno šahovsko polje, premrežen konstrukcijskim elementima, nalik kućicama, zaklonima pa i potencijalnim klopkama uokviruje graditeljsku slagalicu u kojoj jedno tijelo oblikuje iskustvo nesigurnog putovanja, pretačući intenzitete iz nutrine u okolinu, iz okoline u nutrinu. Koncepcijom ove koreografije Ana Kreitmeyer daje pojmu pretakanje manifestaciju upijanja kao tjelesne neminovnosti, refleksnog reagiranja, ali i svjesno zadržanog opreza u prilaženju i prepuštanju.

    O rozoj budućnosti, kor. Ana Kreitmeyer i Zrinka Užbinec, foto: Sindri UčuAko zlokobne scenografske oznake polja shvatimo kao komponente društvenog uređenja mjesta, moguć je i uvid u potencijalne odnosa moći i otpora upisanih u polje izvedbe. Otvaranje tijela kretnjama propitujuće je koreografirano, satkano od namjere začimanja i naglih odustajanja, a u prekidima se nazire taktilno razvijanje efekta nalik postupku pretapanja u filmskoj montaži – i nakon dovršenja kretnje, tjelesne vibracije se raspršuju kroz prostor nošene zvučnim odjecima koji nastavljaju rezonirati, otvarajući prostorne daljine još nekoliko trenutaka nakon začimanja novih radnji kretanja. Ovo se odnosi na opis materijalizacije nevidljivog, onoga što plesačica stvara kao uvid u rezonanciju tijela u prostoru, na opis maestralne tehnike uslijed koje se tijelo doista vidi kao vodič vanjskih frekvencija s kojima se nastoji izboriti za postojanje u toj okolini.

    Tijelo je utopljeno u scenski teren sastavljen od kubičnih ćelija rastvorenih prazninom i okruženo glatkim, hladnim površinama oštrih rubova. Koža je nevidljiva, tijelo je zaštićeno odjećom punog poliesterskog materijala s uočljivim tirkiznim motivima, koji bude asocijacije na otpornu, ljuskavu kožu gmazova. Lice je gestualno oživljeno, znatiželjnom komunikativnošću postavljeno u odnos s okolinom naglašenim senzoričkim angažmanom njušenjem ili kušanjem zraka jezikom. Traženjem, iskušavanjem, krčenjem, biranjem... ljudsko iskustvo prostora upisuje se kroz osjetila. Otporno i oprezno tijelo, navođeno energetskim silnicama rijetkog i gustog zraka kroz lakune i blokade, povremeno prostrijeljeno krikom odražava nestabilnost pokušaja humanizacije scenskog krajolika. Na vizualno dojmljiv način to tijelo djeluje kao čvrsto sidro u slici rastrzane slike svijeta, u mom doživljaju nalik na litografiju poznatog prizora Krik Edvarda Muncha iz 1895. godine.

    © Jasmina Fučkan, PLESNA SCENA.hr, 2. lipnja 2022.
    (tekst se odnosi na izvedbu u Centru mladih Ribnjak, Zagreb, 12. svibnja 2022.)
    O rozoj budućnosti, kor. Ana Kreitmeyer i Zrinka Užbinec, foto: Sindri Uču
    O rozoj budućnosti
    ideja Ana Kreitmeyer
    koreografija Ana Kreitmeyer i Zrinka Užbinec
    izvodi: Ana Kreitmeyer
    prostor i vizual Zrinka Užbinec, kostim Silvio Vujičić, glazba Strahinja Arbutina, dramaturška refleksija Goran Ferčec, podrška Igor Pauška, Matija Ferlin i Lana Hosni, fotografija i dokumentacija Sindri Uču
    produkcija Ana Kreitmeyer u suradnji sa Udrugom plesnih umjetnika Hrvatske

kritike i eseji