Podcrtana ideja dualizma

UO Yelo: Fragmenti – oda tijelu, autorica Jelena Remetin

  • UO Yelo: Fragmenti – oda tijelu, autorica Jelena RemetinNakon što je u srpnju prošle godine, umjetnica Jelena Remetin u ZPC-u predstavila istoimenu multimedijalnu instalaciju, sada je na istoj sceni održana premijera njenog novog izvedbenog formata. Predstava je nastala slijedom višegodišnjeg projekta, u kojem se autorica bavi iskustvom nasilja odnosno patnje. Svojoj temi pristupa iz rakursa mnoštvenosti fizioloških senzacija, emocija pa i rasapa perceptivne cjelovitosti. U živoj izvedbi plesnog dueta (Ida Jolić i Branko Banković) korišteni se neki segmenti ranije audio-vizualne instalacije, poput isječaka individualnih i skupnih koreografija snimljenih za potrebe filma i VR-prikaza, u ulozi virtualnog scenografskog oblikovanja.

    Uključivanjem projekcije u mizanscenu predočuje se kontekstualni obzor projekta u kojemu autorica mapira međuzavisnost bioloških i psiholoških procesa, anatomskim prikazom dinamičnog protoka podražaja između unutrašnjeg i vanjskog. Na početku, trodimenzionalni model mozga ispod kojeg se nazire lubanja čini središte sazviježđa neurona koji plutaju kadrom poput slobodnih čestica i naznakom osipanja u fizički prostor, a zatim slijedi klaustrofobična roller-coasterska vožnja mikro-kamerom kroz hrskavični krajolik, vjerojatno tjelesnih šupljina. I prepleteni tjelesni grumen sačinjen od tijela dvaju plesača posred scene, u početku funkcionira poput fizičke analogije shematiziranog prikaza propusnosti doživljajne strukture tijela. Opleteni jedno uz drugo, plesači zahvaljujući nude kostimima prianjaju poput dviju polutki mozga, te iz takvog kompaktnog ansambla započinju igru tektonike dualiteta. Kad postignu odgovarajuću formu zadržavaju je nekoliko trenutaka u stanju zaleđene poze kao pred fotoaparatom (živa slika).
    UO Yelo: Fragmenti – oda tijelu, autorica Jelena Remetin, foto: trailer screenshot
    Područje kretanja u prvom je dijelu izvedbe ograničeno samo na polje okruženo tankim, plastičnim cijevima, nalik vlaknima u koja se plesači omataju, zapliću te na kraju i oslobađaju. Kasnije, stanje postignute razdvojenosti tjelesnih entiteta, naglašeno je i scenskim oblikovanjem svjetla u dva obilježena pa i ograničena kinestetička polja, kao i, primjerice, ekspresivnim koreografskim motivom dva dlana koji se na pustopoljini leđa grčevito pokušavaju dohvatiti, obgrlivši tijelo, dohvaćajući potpunost. Ideja dualizma podcrtana je u strukturi rada na više načina. Dramaturška forma diptiha, kao i koreografske figure slobodne improvizacije suvremenog plesa pa i rodno komplementarni par plesača – sve je u službi dvojstva koje sačinjava integritet cjeline.

    U formi instalacije načelo fragmentacije je bilo izrazitije postavljeno u prvi plan kao i intencionalnost metode vizualnog, koreografskog i zvučnog prijevoda odnosno kodiranja parcijalnih osjeta organa (srce, pluća, žlijezde, mozak, koža, jetra i crijeva). Duetni partneri predstavljali su u skupnoj koreografiji, snimljenoj za potrebe VR-prezentacije, područja najprijemčivija za emocionalne intenzitete (srce i crijeva), a njihovi isječci u projekciji pružaju reminiscencije na njihova sola u predstavi.
    UO Yelo: Fragmenti – oda tijelu, autorica Jelena Remetin, foto: trailer screenshot
    Ambijentalnost projekcije u predstavi više svrsishodno nego stvaralački sudjeluje u bazično anatomski postavljenom modelu prostora, virtualnoj unutrašnjosti i fizičkoj vanjštini. Nadalje, u živoj je izvedbi emocionalna ekspresija, bilo u eksponiranom, bilo u zatomljenom intenzitetu, neizbježno upisana u otisak izvedbe. U ovom je slučaju odviše shematizirana dramaturška osnova ostala plošnim polazištem u kojemu se ne kristaliziraju uzroci, povodi i unutrašnja motivacija emocionalnih očitovanja, što plesačima svakako nije moglo biti od pomoći u ostvarenju pune izvedbene artikulacije. I pored njihova očitog manifestiranog truda pa i besprijekorne izvedbe, u završnici ostaju otvorena pitanja o značaju pojedinih uvedenih elemenata, o značenjima povrh ilustrativne suigre nadopunjavanja u slagalici cjeline u kojima bi se još rafiniranije mogla ogledati višeslojna rezonantnost tijela.

    © Jasmina Fučkan, PLESNA SCENA.hr, 25. travnja 2023.

    Fragmenti – oda tijelu
    autorica Jelena Remetin
    izvode: Ida Jolić, Branko Banković
    premijera 31. ožujka 2023.
    glazba Damir Šimunović, svjetlo Saša Fistrić, video: Jelena Remetin, Tvrtko Barišić Vidokk, Ivan Mrđen, grafički dizajn Vana Bašić, plesači u videu: Dina Ekštajn, Ida Jolić, Anika Cetina, Filipa Bavčević, Roberta Milevoj, Branko Banković, Jure Radnić
    Produkcija: UO YELO
    U suradnji sa Zagrebačkim plesnim centrom
    Financija potpora Ministarstvo kulture i medija RH

Piše:

Jasmina
Fučkan

kritike i eseji