Koreografija za pametni telefon i plesače

Umjetnička organizacija ON/A, Transformeri 3, autori Ida Jolić, Marin Lemić

  • Umjetnička organizacija ON/A, Transformeri 3, autori Ida Jolić, Marin LemićPopularna filmska franšiza Transformeri već nekoliko godina ima i hrvatsku inačicu prema autorskoj zamisli plesnih umjetnika Ide Jolić i Marina Lemića, i to sada već kao trilogiju. Iako zapravo nema veze sa spašavanjem svijeta od robota, prvi i drugi nastavak samo su na trenutke koreografski nadahnuti robotskim izolacijama. Nakon nagrađivane prve verzije iz 2019., koja se bavi transformacijama dvoje izvođača pod međusobnim utjecajem, a o kojoj je za Plesnu scenu pisala Jasna Čizmek Tarbuk (vidi ovdje), pandemijske 2020. slabije su zapaženi Transformeri 2 čiji je fokus bio na transformaciji dueta kao forme. Ove sezone, u okviru platforme Koreospektar u Zagrebačkom plesnom centru, isti je autorski duo predstavio i treći nastavak uzevši kao trećeg izvođača – kameru. (Naslov ovog prikaza: Koreografija za pametni telefon i plesače se referira na plesni film Koreografija za kameru i plesače Vere Maletić i Kreše Golika u izvedbi Studija za suvremeni ples i produkciji Zagreb filma iz 1968. godine u kojem je autorica istraživala odnos plesa i kamere.) Predstava je zagrebla površinu manipulativnog svijeta komunikacijske tehnologije i njegovog utjecaja na našu percepciju i međusobne odnose. Kako je to spretno sažeo McLuhan, medij je poruka, i ta ideja odzvanja cijelom izvedbom.

    Umjetnička organizacija ON/A, Transformeri 3, autori Ida Jolić, Marin LemićPlesači izvedbu započinju svaki u svome kutu pozornice, a ispred njih je nekoliko kamera, odnosno pametnih telefona na stativima. Snimke uživo se u obliku kolaža od šest kadrova projiciraju na stražnji zid pozornice, uranjajući gledatelja u vizualno upečatljivu i dinamičnu sliku. Zasloni igraju značajnu ulogu u oblikovanju dinamike. Njihova je privlačnost neporeciva jer u podijeljenosti pozornosti između izvedbe na pozornici i slika prikazanih na projekcijama, gdje su plesačka tijela u međuigri kutova i udaljenosti koje bilježe kamere, ipak dominira projekcija. Izbor zlatnih kostima dodaje sloj simbolike: privlačnosti, grandioznosti i čarolije kamere.

    Kako predstava odmiče, izvođači ulaze u scenski prostor noseći pametni telefon u rukama. I dalje paralelno promatramo njihove pokrete u fizičkom prostoru, pokušaje pronalaženja vizualno najprivlačnijih kutova snimanja samih sebe, i fragmentiranu snimku s telefona koja se projicira na stražnjem zidu. Izvedba na kratko dobiva intrigantan sloj kad se Ida nađe ispred projektora, bacajući ogromnu sjenu na snimku, ali ta se propozicija ne razvija dalje.

    Umjetnička organizacija ON/A, Transformeri 3, autori Ida Jolić, Marin LemićDinamika se naglo mijenja gašenjem ekrana i pozornicom ogoljenom do suštine. U tom prostoru, izvođači su paralizirani bez medija koji je oblikovao njihove dotadašnje interakcije. Ipak sporo, uz stanke i povremene kontakte pogledom, izvođači uspostavljaju komunikaciju ponovno ulazeći na pozornicu, plesanjem bez posredovanja kamera. Predstava završava naglim prekidom svjetla i zvuka, i ostavlja nas s osjećajem iznenadne odvojenosti.

    Transformeri 3 istražuju već dobro poznati teren na kojem se kamere i ekrani križaju s plesom, ali tek kao vježba, bez potpunog ulaženja u mogućnosti koje pruža ta fuzija. Autori su međutim uspjeli naglasiti sposobnost ekrana da iskrivi stvarnost i promijeni naše ponašanje, odnose i pažnju te predstava postavlja i dalje aktualna i važna pitanja o našem oslanjanju na komunikacijsku tehnologiju i o utjecaju kojeg ima na naše živote.

    Umjetnička organizacija ON/A, Transformeri 3, autori Ida Jolić, Marin Lemić© Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 26. lipnja 2023.

    Transformeri 3

    ideja Ida Jolić
    autori i izvođači Ida Jolić, Marin Lemić
    premijera 10. ožujka 2023.
    dramaturginja Tena Bošnjaković, oblikovatelj zvuka Luka Gamulin, oblikovatelj svjetla Marino Frankola, kostimografkinja Ana Mikulić, fotografkinja Iva Korenčić, grafički dizajn Tihomir Filipec, najavni video Jelena Remetin, Tvrtko Barišić Vidokk, producent Ivan Mrđen
    produkcija Umjetnička organizacija ON/A, koprodukcija Zagrebački plesni centar

    Projekt je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija RH i Gradskog ureda za kulturu, međugradsku i međunarodnu suradnju i civilno društvo Grada Zagreba.
    Predstava je realizirana u suradnji s Zagrebačkim plesnim centrom u okviru programa Koreospektar 2022.

Piše:

Jelena
Mihelčić

kritike i eseji