Podići gljivu na udarac
Uz izvedbu javnog performansa Mushroom management i 20 godina izvedbene skupine Antiudruga
-
Nakon stanke od okruglih dvadeset godina izvedbena skupina Antiudruga u Zadru je 26. kolovoza 2023. izvela svoj dvodijelni javni performans pod nazivom Mushroom management. Prvi dio izveli su Boris Kadin i Mario Županović točno u podne pred ulazom u zgradu zadarskog poglavarstva. Obučeni u bijele majice sa slikama gljiva i natpisom „Mushroom management – keep them in the dark and feed them sh*t“, Kadin i Županović su tiho narezali tri kilograma šampinjona i poredali ih na stol prekriven crnom tkaninom. Nakon rezanja gljive i stol ostali su još nekoliko sati stajati na ulazu u zadarsko poglavarstvo u formi instalacije koja subverzivno agitira protiv „gljivarskog menadžmenta u politici, kulturi i životu“.
Termin „mushroom management“ preuzet je iz korporativnog biznisa i predstavlja doktrinu u kojoj vodstva kompanija (šire shvaćeno i politička i kulturna vodstva svih sustava) tretiraju većinu zaposlenika poput gljiva držeći ih u mraku (zatajenje poslovnih planova) i hraneći ih govnima (tj. plaćama umanjuju mogućnost revolta i kupuju socijalni mir). Drugi dio Mushroom managementa izveden je posljednje večeri 15. izdanja festivala Monoplay u off programu na prostoru Poljane Branka Stojakovića. Kadinu i Županoviću se u ovom dijelu izvedbe pridružio i treći član skupine Miro Pucar koji je od glave do pete bio oblijepljen dnevnim novinama i time ponovno oživio lik Gospodina Medija iz prvog razdoblja djelovanja skupine. Taj dio performansa imao je interaktivnu narav na način da je publika festivala pozvana da Pucara gađa s izloženim gljivama. Zanimljivo kako se dobar dio publike nije usudio interaktivno sudjelovati u performansu i podići gljivu na udarac. Ono što je slijedilo od strane hrabrijih je kanonada gljivarskog napada na Gospodina Medija koji je u konačnici i uzvratio udarac čime je performans završen s aktivnom porukom da se gljive (ljudi) moraju probuditi iz mraka i uzvratiti udarac sistemu. Antiudruga je na kraju najavila nastavak svog djelovanja za dvadeset godina i ponovni susret 2043. godine, ostajući time dosljedna svom planiranom radu: svakih dvadeset godina u Zadru.
Kratka povijest skupine:
Antiudruga je izvedbena skupina koja povremeno djeluje u Zadru od 2003. godine i čiji su članovi Boris Kadin, Mario Županović i Miro Pucar. Skupina je osnovana i nazvana Antiudruga u godinama u kojima se u umjetnost počeo miješati civilni sektor i nevladine platforme. Jedan od takvih događaja bio je i notorni Sajam udruga koji se u siječnju 2003. održao u zadarskoj Gradskoj loži u organizaciji OESS-a i na kojem je članovima bilo zabranjeno izvesti performans Novac pod obrazloženjem da organizator ne želi ekscese na javnom mjestu, a posebice ne žele negativne konotacije zbog imena skupine. Organizatori su prethodno pristali na izvedbu no nakon što su saznali da izvedba podrazumijeva agitpropovsku kritiku i vlasti i nevladinih organizacija, skupini su zabranili nastup u Loži te bilo kakvo povezivanje Antiudruge sa Sajmom udruga. Performans je ipak izveden na Narodnom trgu iste večeri i to na način da su Kadin i Županović nastupili u bijeloj, odnosno crnoj halji s tragičnom, odnosno komičkom maskom na licu uz sviranje bubnjeva dok je Pucar bio zamotan od glave do pete u dnevne novine i od tog perfomansa je u izvedbama Antiudruge poznat kao Gospodin Medij. U performansu Novac Antiudruga je uz uzvikivanje anti-kapitalističkih i anti-korporativnih proglasa prva u Zadru javno reagirala na tada začeto miješanje civilnog i NGO sektora u umjetničke prakse, završavajući performans bacanjem tisuća kovanica lipa po Narodnom trgu. Moguće remećenje javnog reda i mira te prijavu od pristigle policije, koja se pojavila na trgu odmah nakon performansa, spriječila su gradska djeca koja su pokupila i odnijela sve novčiće, pa policija zbog nedostatka dokaza nije mogla dignuti prijavu zbog oskvrnuća nacionalne valute.
Nakon Novca skupina je iste godine izvela aktivistički performans Zid na Kalelargi u znak protesta protiv rušenja dijela renesansnog zida zbog potreba lokalnog ugostiteljskog objekta, a sve u simbiozi gradske komunalne vlasti i lokalnih konzervatora. Zid je jedna od prvih akcija/performansa u gradu koja je ukazivala na probleme turistifikacije i gentrifikacije Poluotoka i na masovni turizam koji uništava kulturni identitet grada.
Slijedi nastup na festivalu Zadar snova 2003. godine na kojem Antiudruga nastupila s performansom U potrazi za izgubljenim teatrom i predstavom/performansom Violator. Ulični performans U potrazi za izgubljenim teatrom odigravao se danju po ulicama i trgovima zadarskog Poluotoka u kojem se članovi uz sviranje trube i bubnjeva ispisivali razne subverzivne poruke na zaštitnoj traci koju su vukli sa sobom. Performans je imao procesijski karakter i završio je simbolički u prostorima srušene kuće na Poluotoku koja je kao ruglo ostala neobnovljena u jeku sveopće apartmanizacije stare jezgre.
Predstava/performans Violator čiju režiju supotpisuju Kadin i Županović izvedena je u Lapidariju Narodnog muzeja u glavnom programu festivala uz sudjelovanje Ane Gospić Županović koja je izvela ples s ribom ugor. Violator je subverzivno progovorio o položaju i značenju uloge umjetnika i glumca u svijetu označenom neoliberalnim kapitalizmom.© Mario Županović, PLESNA SCENA.hr, 31. siječnja 2024.
Piše:
Županović