Eksponiranost ženske perspektive
TALA PLE(j)S: Plesni susreti: Akademija za ples, Ljubljana i Plesni studio INK-a Pula
-
U sklopu programa razvoja publike PLE(j)S ZA (moj i tvoj) PLES s ciljem povećanja dostupnosti plesa mladima a time i naglašavanja njegove vidljivosti, plesni centar TALA subotnjeg popodneva 13. travnja ugostio je dvije različite ustanove posvećene edukaciji mladih u području plesa, zastupajući vidove plesnog stvaralaštva u sferi formalnog visokog obrazovanja i u slobodnom amaterizmu kreativnog izražavanja. Istaknula se pritom specifičnost, vjerujem proizašla iz vanjskih okolnosti koje možda rječito označavaju rodnu podzastupljenost mladića u suvremenom plesu; bio je to isključivo ženski susret bez ijednog muškog plesača što se odrazilo i u tematskoj eksponiranosti ženske perspektive u predstavljenim autorskim izvedbama, posebice kroz teme odrastanja i emocionalne emancipacije u ostvarenju slobode.
Djelatnost ljubljanske Akademije za ples i program njihovih izvedbi predstavile su pedagoginje i koreografkinje Rosana Hribar i Lucija Velkavrh, podijelivši niz korisnih, praktičnih informacija o studiju čija je polovina akademskog kadra sastavljena kroz dinamiku gostovanja inozemnih pedagoga, aktivno njegujući međunarodnu mrežu dodira s različitim strujanjima u plesu. Pet sjajnih studentica druge i treće godine (Nena Klinkon, Daša Resnik, Zarja Ferlinc, Margarita Šunjič i Jana Bungurova) su u dvije kratke, ali disciplinirano izbrušene forme od petnaestak minuta, demonstrirale zaraznu energiju i izuzetnu posvećenost svome pozivu.
Jazz dance predstava Takšne kot jaz nadahnuta je eteričnim stihovima Quelle com me Alde Merini (1931.-2009.), jedne od najznačajnijih talijanskih pjesnikinja 20. stoljeća, u nas nažalost nedovoljno poznate, jer se na hrvatskom jeziku pojavila tek 2019. sa zbirkom Zaljubljena duša (izdanje Društva dubrovačkih pisaca, u prijevodu Ive Kara-Pešića). Uz glazbeni recital stihova „Takve poput mene dušu daju, jer sama duša je kao kap vode u pustinji / takve poput mene pružaju ruke i pomažu da ustanemo, dok same riskiraju da padnu...“, Lucija Velkavrh koreografirala je ples kvarteta, koji se ljupko poigrava s vrpcama svile kao simboličnim prikazom životnog puta, govoreći o ženskoj mekanosti, propusnosti, popustljivosti, djelomice i nevidljivosti. Minimalistički čiste linije u oblikovanju prostornih odnosa, dinamično nabijene pulsiranjem dijagonalno postavljenih dueta, skladno korespondiraju s izraženom baletnom osnovom plesnog vokabulara. Talentirane plesačice su svojim slobodnim no dirljivo discipliniranim posturama, više nego uvjerljivo iznijele fluidnu mekoću lepršave cjeline.
Na lirski doživljaj nadovezala se posve drugačija koreografija, uslijed brojnih izvođenja već proglašena studentskim hitom što se vidi i po razini produkcije, primjerice visokom stupnju razrade kostimografije, koja izvanredno nadopunjuje i uvelike pridonosi ne samo atmosferi izvedbe, nego i modusu čitanja tijela. Koreografija žena ratnica praćena dramatičnim ritmom japanskih taiko bubnjeva, proizašla je iz posve ravnopravnog doprinosa plesačica i pedagoginje u oblikovanju plesnog materijala koji imitira oštrinu borbe. U triju Delirium, uz frenetičan, ludo brz ritam plesačice su još jednom potvrdile dojmljivu preciznost tehnike, zrelu ozbiljnost i fokus u plesnoj igri razigranoj, nalik oštrom suparničkom izazivanju, slavlju neustrašive mladosti.
Plesni studio INK-a Pula, amaterski dramski i plesni studio koji od 2016. godine djeluje u sklopu Istarskog narodnog kazališta – Gradskog kazališta Pula, okupljajući djecu i mlade na produkcijama predstava namijenjenih djeci i mladima predstavila je plesna pedagoginja Andrea Gotovina, naglasivši improvizaciju i kreativno izražavanje kao osnovu i prvenstveni naglasak edukacije. Predstava One iz 2020. godine, sada je predstavljena u novoj autorskoj koncepciji, obogaćena materijalom koji su u nju upisale izvođačice (Anna Štifanić, Barbara Jessica Bahtak, Lana Devedžić, Lucija Radolović, Nina Brajković, Petra Mohorović, Petra Trajčeski, Rina Renier, Zora Cvijanović). Izvedba u cjelovitoj formi od 45 minuta, otpočinje s biografskom dimenzijom osobnih trauma zabilježenim individualnim naracijama, ujedno ispisanim na listovima bilježnica koje svaka od djevojaka ima uza se, ali i onima prešućenim, sakrivenima u gomilama izgužvanih stranica, u amorfnoj papirnatoj hrpi koja čini scenografiju.
Igra s potisnutim bolom je dramatski okidač; akcija se repetitivno obustavlja i zatim ponovo iz stanja zagušljivo tihog mirovanja traži odušak u aktivnosti. U vizualnom aspektu dojmljiva je skulpturalnost pojedinačnih tijela i cjeline, naglasci na izoliranosti pojedinaca i postupnoj gradnji grupe, a u vokabularu naglašena je metaforika jer se tijela kroz plesni izraz modeliraju kao svojevrsni organički pandan izgužvanom papiru. Iz te ideje inicirana su brojna rješenja u razradi motiva gužvanja, urušavanja statura i iscrpljivanja u energetskom trošenju i ustrajavanju. U fizički zahtjevnoj predstavi mlade plesačice su doista dale sve od sebe, ostvarujući raštrkano i usklađeno pleme duša zaneseno traganjima, od izolacije u vlastitom bolu do solidarnosti i podrške.
Izvedbe su bile prožete motivima intime u kojoj se nastoje pomiriti ranjivost i buntovnost, kao i unutrašnjih previranja oko prihvaćanja sebe i odbacivanja tegobnih viškova. Na spontani i topao način, u kasnijem razgovoru mlade plesačice podijelile su osobne osjećaje i doživljaj plesa kao užitka i kao napora. Iz njihovih se odgovora otvorio uvid u puteve koji ih vode prema spoznavanju osobnog integriteta, i tako je iz mnogo subjektivnih perspektiva proizišla jedna cjelovita priča o plesnoj umjetnosti u kontekstu izgradnje ženskog identiteta. Kao svojevrsnom alatu ženske snage.
© Jasmina Fučkan, PLESNA SCENA.hr, 23. travnja 2024.
Akademija za ples, Ljubljana
Takšne kot jaz
koreografija Lucija Velkavrh
izvode: Nena Klinkon, Daša Resnik, Zarja Ferlinc, Margarita Šunjič
glazba Alda Merini Takšne kot jaz, interpretacija: Sandra Antić
Delirium
koreografija: Rosana Hribar, Daša Resnik, Zarja Ferlinc, Jana Bungurova
izvode: Daša Resnik, Zarja Ferlinc, Jana Bungurova
glazba Cinematic Delirium
Plesni studio INK, Pula
One
autorica i koreogafija Andrea Gotovina u suradnji s plesačicama
glazba Carlos Andreas Fagin; song napisala i otpjevala Lana Crnogorčić
izvode: Anna Štifanić, Barbara Jessica Bahtak, Lana Devedžić, Lucija Radolović, Nina Brajković, Petra Mohorović, Petra Trajčeski, Rina Renier, Zora Cvijanović
kostimografkinja Desanka Janković
Piše:
Fučkan