Težina ljudskosti i nemir klatna

Tricycle Trauma: Uzemljenje, duodrama za čovjeka i trapez, autorica Ivana Pedljo

  • Tricycle Trauma: Uzemljenje, duodrama za čovjeka i trapez, autorica Ivana Pedljo

    Nova premijera kolektiva Tricycle Trauma, kratki je solo od tridesetak minuta, slijed simboličnih gesti, koji djeluje poput nostalgične dopisnice poslane zračnoj umjetnosti trapeza iz udaljene, zemaljski zasnovane perspektive, a čita se i kao introspektivna posveta autorice i izvođačice predstave Ivane Pedljo tom umjetničkom izričaju. Mala dvorana Pogona nevelikim dimenzijama scenski je adekvatno odgovorila komornom karakteru ove izvedbene forme, u čijem se središtu nalaze i povezuju dva motiva – horizontalna težina ljudskosti i vertikalni nemir klatna. Materijal je razvijan tijekom rezidencije u Akureyriju na dalekom Islandu te je zvučni krajolik, vrlo materijalne i teksturirane prisutnosti, zasićen krckanjem hrapavih površina, suhe i tvrde zemljine kore ili leda pod težinom koraka, ostvaren zvukovima snimljenim na različitim lokacijama ove niske zemlje. Ondje je predstava prvi put i izvedena na A! Performance festivalu (2022.).

    Tricycle Trauma: Uzemljenje, duodrama za čovjeka i trapez, autorica Ivana PedljoRiječ je o potpuno neverbalnoj predstavi koja progovara minimalnim gestama i ostvaruje prigušenu realizaciju, u čemu cjelovito reflektira misaoni odnos prema uobičajenom žanrovskom principu cirkuske opuštenosti i eksponira suho razveseljeni koncept ismijavanja ambicioznosti ili spektakularnih očekivanja. Jedan trapez zavodljivo no većinu vremena neupotrebljeno visi u središtu dvorane, i Pedljo oko njega obilazi izokola, tek ga uzgredno koristi, na nekonvencionalne načine, poput priveza u kojemu traži smiraj u fazama izmorenosti od kruženja scenom. Drugi trapez je njezin suputnik i očigledno supatnik u, doduše ne suviše jasnim, lutanjima. A ona se odvijaju različitim vrstama kretanja i prijenosa težina, poput maznog podilaženja sili teži. Tijelo se upliće u uže, uže urezuje u tijelo, od užeta se prave postelja i cipele, uže je teret, ali i laso kojim je moguće uhvatit kvaku neobičnih vrata što su idealno uklopljena u mizanscenu, a čija je ključanica omogućila Pedljo i virenje onkraj iluzornog okvira predstave.
    Tricycle Trauma: Uzemljenje, duodrama za čovjeka i trapez, autorica Ivana Pedljo
    Puno je pozornosti uloženo u ostvarenje formalne jasnoće putem vizualnog oblikovanja svjetlom i bojom, čime je postignuta atmosfera magičnosti. Na početku se poput žive slike, Pedljo prikazuje u naizmjeničnim kadrovima reflektora, na različitim stranama dvorane u zaleđenoj pozi i dok tako ispružena stoji na jednoj nozi, djeluje poput jednostavnog kaligrafskog znaka horizontalnih linija. Aktiviranjem reflektora pojavljuje se i plošna dvojnica u obliku sjene. Kasnije, s teretom teških konopaca prebačenim na leđa djeluje poput mučenice. A već u idućem je trenutku zavodljivo intrigantna. I sve te preobrazbe raspoloženja praćene su sugestijama njihanja klatna, čiji zvuk polagano sve više preplavljuje prostor dok ga posve ne proguta u zaglušujućoj, dramatičnoj zvonjavi u kojoj nestaje i izvođačica. Predstava Uzemljenje, duodrama za čovjeka i trapez u osnovi je svojevrsna portretna minijatura jedne životne pasije – i strasti i muke, te podastire niz prijelaza u različita raspoloženja na jednom vrlo osobnom putu nepretenciozne prirodnosti.

    © Jasmina Fučkan, PLESNA SCENA.hr, 30. travnja 2024.
    (Tekst se odnosi na izvedbu 28. travnja 2024.)
    Tricycle Trauma: Uzemljenje, duodrama za čovjeka i trapez, autorica Ivana Pedljo
    Uzemljenje, duodrama za čovjeka i trapez
    autorica i izvođačica: Ivana Pedljo
    oblikovanje svjetla i zvuka Jasmin Dasović, kostimografija: Karmen Perković

Piše:

Jasmina
Fučkan

kritike i eseji