Druge večeri ovogodišnjeg riječkog festivala suvremenog plesa, Port of Dance, premijerno je u izveden ARTissue: Lineage, rad Kristine Paunovski, i dio njezinog autorskog istraživanja koje je započela prošle godine na American Dance Festivalu. Već sama lokacija izvedbe, Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja (u Rijeci poznat kao Guvernerova palača), podcrtava najavu preispitivanja „umjetničke prakse u odnosu s pokretom i tijelom te njihovom povijesti i korijenima.“ Osnovna preokupacija Kristine Paunovski je istraživanje različitih plesnih formi i stilova, i njihova međusobna utjecaja. „Gdje počinje i završava jedan stil? Da li ga, napuštanjem njegovog izvornog karaktera, oblikujemo u novu formu? Kako naslijediti i očuvati prošlost dok istovremeno postoji potreba za razvojem i probijanjem u drugost istih?“
Međutim, ovo nije najvažnija tema za autoricu. Njezina je osnovna preokupacija osobno naspram univerzalnosti, što je svakako centralna problematika za (izvedbenu) umjetnost općenito. Može li nešto što je vrlo osobno i intimno komunicirati i nadići vlastite granice te postati univerzalno, nešto u čemu se svatko prepoznaje? Kristina Paunovski tu dihotomiju istražuje tako što na istu pozornicu, okruženu gledateljima, postavlja plesače ulično-klupskih stilova i suvremenog plesa. Dvije riječke izvođačice (Katarina Barešić i Irina Šincek) i dva izvođača iz Grčke (Kofi Yiadom i Panagiotis Demoirakos) pojedinačno dolaze na tu pozornicu, koja istovremeno podsjeća na tzv. cypher, tipičan upravo za ulične plesove, u kojima su plesači unutar kruga, a publika je oko njih. Ono što doprinosi klupskoj atmosferi je prisutnost glazbenika (Chamber Philharmonic Rijeka), koji su i sami dio cyphera (violinist čak u jednom trenutku ulazi unutar kruga). Plesači su odjeveni samo u donje rublje, vrlo neutralnih i blagih boja. Iako su se pojavili kao pojedinci, uskoro se pretvaraju u jedno tijelo, homogenu masu, u kojoj gotovo ne vidimo pojedinačno gibanje. To je princip koji će se, na različite načine, pojavljivati tijekom cijele izvedbe; plesači će se razdvajati u potrazi za svojom jedinstvenošću, da bi se ponovno spajali i postajali neodvojivi dio kolektiva, što odražava centralnu temu rada autorice.
Druga najavljena tema, pitanje granica i odnosa između plesnih stilova, na neki je način opet varijacija na temu vezano uz istraživanje jedinstvenosti pojedinog plesnog stila. Što čini neki ples drukčijim od drugog? I gdje se točno nalazi linija koja ih razgraničava? Sasvim sigurno, izvorni plesni stilovi četvero plesača poprimili su novi oblik i postali nešto drugo (tome je pridonijelo i postupno navlačenje slojeva odjeće; najprije su odjenuli hlače, zatim majice, i naposljetku čarape, zadržavši nenametljive tonove). Pa ipak, čak i kada su plesači izvodili iste pokrete, njihovo „plesno porijeklo“ dalo se nazrijeti, što daje zaključiti da možda oprečnost jedinstvenost-univerzalnost nije jasna dihotomija, nego je ples (ili umjetnost općenito) u stalnoj kretnji između ta dva pola, koje samo na trenutak dotakne, prije nego se zaputi u suprotnom smjeru.
Taj općeniti princip se ogleda i u ovoj specifičnoj izvedbi četvero plesača. Naime, i oni su bili u konstantnom kretanju. S jedne je strane bio njihov individualni ples, specifičan i jedinstven za svakog ponaosob, u kojem se ipak naziralo i nešto temeljno, univerzalno ljudski. S druge je strane bilo grupno kretanje, koje više ne pripada svakom pojedinom plesaču, nego je zajedničko i svaki je element (koliko god bio jedinstven) neodvojiv od cjeline čiji je sastavni dio. Umjetničko vezivno tkivo, ARTissue, nastajalo je upravo u prostoru između tih dviju krajnosti.
© Nermina Mehić, PLESNA SCENA.hr, 7 lipnja 2024.
ARTissue: Lineage
koreografija Kristina Paunovski
izvode: Katarina Barešić, Irina Šincek, Kofi Yiadom, Panagiotis Demoirakos
glazba Chamber Philharmonic Rijeka (Osman Eyublu, Pedro Rosenthal Campuzano, Golnar Mohajeri), dizajn svjetla Dalibor Fugošić, kostimografija Nataša Mihaljčišin
Predstava je nastala kao koprodukcija Hrvatskog kulturnog doma (Rijeka, Hrvatska) i DAN.C.CE Unitiva (Atena, Grčka), u sklopu plesne mreže Moving Balkans koju podupire Europska unija.