U ritmu kolektivne hipnoze
Studio za suvremeni ples, Zagreb: All’arme, kor. Ginevra Panzetti, Enrico Ticconi
-
Ginevra Panzetti i Enrico Ticconi trenutno su među uzbudljivijim imenima na europskoj plesnoj sceni, prepoznatljivi po spajanju povijesnih i političkih tema s preciznom koreografijom. Njihov nagrađivani rad Harleking, selektiran u europsku plesnu mrežu Aerovawes 2019., hrvatska je publika mogla vidjeti 2020. na Festivalu plesa i neverbalnog kazališta u Savičenti. A zagrebačka publika mogla ih je upoznati kroz rad Ara! Ara! (više ovdje) u okviru ovogodišnjeg Tjedna suvremenog plesa. Njihova suradnja sa Studijem za suvremeni ples na predstavi All’arme opravdala je visoka očekivanja, nudeći dojmljivu interpretaciju kolektiva u opasnosti. Kroz igru pokreta, svjetla i zvuka, predstava istražuje tanku granicu između obrane i agresije, zajedništva i individualne slobode, ostavljajući publiku hipnotiziranom.
Već prvi trenutak predstave, u kojem plesačice u mraku ulaze iz gledališta, noseći ručne lampe kojima rasvjetljavaju zidove, otvore i pod, stvara atmosferu opreza i latentne prijetnje. Koreografija se razvija kroz ritmički puls koraka koji postaje gradivni element predstave – neprestano kruženje scenom transformira prostor u simbolično bojno polje. Ritam je neumoljiv, udara poput ratnog bubnja. Plesačice su odjevene u tamne uniforme s čizmama (kostimografkinja Tina Spahija) i marširaju u vojnim formacijama, uz visoke i oštre izbačaje nogu, s rukama uz tijelo ili prekriženima iza leđa. Preciznost pokreta i uniformiranost tijela evociraju vojne vježbe i kolektivnu disciplinu koji na trenutke izazivaju jezu.
Koreografi su majstorski tempirali trenutke koji prekidaju jednoličnost drilova probojima ljudskosti – iznenadni osmijesi, zavodljivo ocrtavanje tijela rukama, dlanovi na očajničkom licu. Opetovano ispadanje pojedine plesačice iz stroja, trenutak je kada se grupa zaustavlja i fokusira svjetla na njezino tijelo i bijelu majicu ispod tamne uniforme, što nije samo trenutak ranjivosti, nego i nemilosrdne strukture koja nikada ne staje.
Plesačice kreiraju dinamiku neprestane oscilacije između privlačnog i zastrašujućeg. A besprijekoran izvođački tim čine Filipa Bavčević, Viktoria Bubalo, Ema Crnić, Marta Krešić, Nastasja Štefanić-Kralj i Martina Tomić. Kad koreografija iznenada i minimalnim pomakom skrene u twist, step, koncertni head-banging ili folklor, nema olakšanja. To su zastrašujući podsjetnici koliko je malo potrebno da se granica između rituala slavlja i rituala destrukcije zamagli.
Glazba Hrvoja Nikšića i oblikovanje svjetla Tomislava Maglečića nadopunjuju narativ napetosti. Zvukovno, predstava prelazi između različitih krajolika – od tupih koraka i navijačkih povika do klupskog ritma i sirena, stvarajući slojevitu akustičnu arhitekturu. Zvuk uzbune i crveno svjetlo evociraju ratne prizore. Predstava završava povratkom u mrak, svjetlima lampi, zatvarajući krug ponavljanja povijesti i neizbježnosti ljudskih sukoba.
Izvedba je intenzivna, minuciozna, gotovo brutalna u svojoj preciznosti i snazi. Jasno je vidljiv autorski rukopis – igra ikonografskim i povijesnim referencama te mimesis kao sredstvo otvaranja kompleksnih pitanja o manipulaciji. Ginevra Panzetti i Enrico Ticconi i ovim radom s najstarijim aktivnim hrvatskim ansamblom suvremenog plesa, uz producentsku podršku Ivana Mrđena, potvrđuju svoj jedinstveni koreografski rukopis, u kojem suptilni pomaci preoblikuju značenje i razotkrivaju uznemirujuće poveznice između koreografija euforije i nasilja. Studio za suvremeni ples ovim projektom postavlja visoke standarde jer All’arme zaslužuje status jednog od njegovih ključnih umjetničkih ostvarenja.
© Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 30 studenoga 2024.
All’arme
koreografija Ginevra Panzetti i Enrico Ticconi
izvode: Martina Tomić, Ida Jolić/Ema Crnić, Viktoria Bubalo, Marta Krešić, Filipa Bavčević, Nastasja Štefanić-Kralj
kostimografija Tina Spahija, glazba Hrvoje Nikšić, oblikovanje svjetla Tomislav Maglečić, producent Ivan Mrdjen, odnosi s javnošću Ivana Sansević, vizualni identitet Tihomir Filipec, fotografija Nina Đurđević
produkcija: Studio za suvremeni ples (SSP)
financijski podržali: Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Grad Zagreb, Zaklada Kultura nova, Talijanski institut za kulturu u Zagrebu
Koprodukcija u suradnji s mrežom Pan – Adria (ArtistiAssociati – Centro di Produzione teatrale, Gorizia; Zavod En-Knap, Ljubljana; Hrvatski kulturni dom na Sušaku, Rijeka; Zavod Flota, Murska Sobota preko Ljubljane; Zagrebački plesni centar, Zagreb; Slovensko narodno gledališče Nova Gorica, Nova Gorica; Mediteranski plesni centar Svetvinčenat, Svetvinčenat)
Uz podršku Lavanderia a Vapore/ Fondazione Piemonte dal Vivo, u okviru rezidencijalnog programa Lavanderia a Vapore, Collegno (TO), Kulturni centar Travno
hvala Zadarski Plesni Ansambl
Piše:

Mihelčić