Dinamično tijelo otpora

Sabmarine: Impedance, kor. Lara Frgačić, Endi Schrötter

  • Sabmarine: Impedance, kor. Lara Frgačić, Endi Schrötter, foto: Katarina Hrabar

    Nakon dueta Individuet (2021.) u kojem su mladi autori izvođači istraživali odnose moći i komunikacije dva ravnopravna tijela (više ovdje), i kvarteta Talking Head Case (2022.) usložnjenog društvenim normama unutar „karnevala korporativnog svijeta“, (više ovdje), Lara Frgačić i Endi Schrötter su 13. i 14. prosinca 2024. u ZPC-u izašli s novim radom, triom Impedance, kao trećim zajedničkim koreografskim projektom. Potaknuti pojmom impedancije autori istražuju tjelesne mogućnosti primjene pojma iz područja znanosti (fiziologije, akustike, elektrotehnike) koji u suštini znači otpor prolasku energije kroz sustav. To je u situaciji izvedbenog trokuta otvorilo novi, drugačiji, treći prostor iznijansiranog „činjenja plesa“ (rekla bi L. Louppe), koji je zadržao i potvrdio već uspostavljene kvalitete koreografskog tandema. Izražajnih, izrađenih čistih kvaliteta pokreta plesači čija nemirna tijela, kao instrument teme, misli i osjetilnosti modeliraju dinamični, živi, liminoidni prostor bliskosti.
    Sabmarine: Impedance, kor. Lara Frgačić, Endi Schrötter, foto: Katarina Hrabar
    Predstava počinje u zvučno otežanoj tami. Kratki blicevi svjetla segmentirano otkrivaju maglovitu tamnu prazninu scene poslije bitke otkrivajući u kratkom bljesku svjetla teška, onemoćala tijela (u jednostavnim, siromašnim, bež kostimima koji sugeriraju istrošenost) ispružena na podu i ona druga, s još malo snage koja pokušavaju povući, oživjeti, pokrenuti, izvući ova prva u neki drugi, spasonosni prostor. Težina energetski ispražnjenih tijela i pod moćnom silom gravitacije pruža prirodni otpor svakom pomaku. A opet, partneri se trude. To davanje i primanje, neprihvatljivo odustajanje, aktivan i pasivan prijenos vitalističke energije pokreće izvedbu, odljepljuje od poda i zauzima prostor: zgusnut, sjenovit i maglovit.
    Sabmarine: Impedance, kor. Lara Frgačić, Endi Schrötter, foto: Katarina Hrabar
    Plesači Endi Schrötter, Gendis Putri Kartini i Dorotea Domović čine dinamično tijelo otpora, utjelovljenu dijalektičku trijadu u čijem je razvoju neprestana promjena odnosa, individualno preuzimanje impulsa, pokreta, kvalitete, ili reakcija i transformacija, ili je uhvaćen zajednički snažni trenutak otpora (poput nijeme, prodiruće, prostorom olakšane hake) pa raspršen; uvijek netko klone, odustane, a netko vraća priču, tjera dalje. Nakratko se pronalaze dueti kao nova jezgra, neki mogući početak u čitanju simboličnih dimenzija tijela.

    Kao što je najavljeno programskim tekstom Impedance (a teško je u ovom kontekstu ne zapaziti dance kao drugi dio engleske riječi prevodive kao otpor), jednako istražuje davanje i prevladavanje otpora, individualno, u partnerstvu ili grupi. Pritom otpor može biti prepreku, sprečavanje drugih da nam priđu, da nas vode, manipuliraju ili pomognu, ali u tom energetskom naporu prevladavanja otpora nalazi se i „izvor povezivanja, promjene i rasta – pozivajući nas da promislimo kako kroz otpor nalazimo snagu i razumijevanje u odnosima s drugima“.
    Sabmarine: Impedance, kor. Lara Frgačić, Endi Schrötter, foto: Katarina Hrabar
    Sva tri koreografska rada Lare Frgačić i Endija Schröttera, uz dramaturginju Mariju Androić i glazbu Jana Kozumplika (duo Individuet, trio Impedance i kvartet Talking Head Case) producirana su unutar programa Koreospektar i potvrđuju mlade i talentirane autore. Bilo bi iznimno zanimljivo i vjerujem, edukativno, vidjeti ih jednom prilikom kao triptih?

    © Maja Đurinović, PLESNA SCENA.hr, 27. prosinca 2024.
    Sabmarine: Impedance, kor. Lara Frgačić, Endi Schrötter, foto: Katarina Hrabar
    Impedance
    koreografija Endi Schrotter, Lara Frgačić
    izvode: Gendis Putri Kartini, Dorotea Domović, Endi Schrotter
    dramaturgija Marija Androić, glazba Jan Kozumplik, dizajn rasvjete Ema Kani, fotografije Katarina Hrabar, trailer Michel Kubaček, producenti Marin Leo Janković, Sabrina Herak Smoković
    produkcija Sabmarine
    U suradnji sa Zagrebačkim plesnim centrom u okviru programa Koreospektar

Piše:

Maja
Đurinović

kritike i eseji