„U kraju moga oka – val“
Prolazno, autorica Nika Disney
-
Svoj solo premijerno izveden u veljači u ZPC-u, autorica Nika Disney opisuje riječima: „Prolazno je meditacija o privremenosti i konstantnoj promjeni odnosa između tijela i prostora. Izvedba balansira između instalacije i plesa, koristeći ograničenja kao kreativni poticaj.“ Doista, već i scenom oblikovanom poput interijera japanske kuće, s papirima koji naznačuju prozore, a kasnije funkcioniraju i poput projekcijskog platna, autorica izvođačica uspijeva promatrača uvući u meditativni svijet ljušture raslojene na nizove unutrašnjih krhkosti. Refleksije i projiciranje funkcioniraju kao središnji mehanizmi vizualne animacije u scenskoj instalaciji, a tako usmjerena pozornost na igru svjetla i sjena stvara intimiziranu atmosferu u kojoj se rasprostire sadržaj oblikovan introspekcijom. Razliveni slijed perceptualnih poigravanja, pretakanje svjetla u staklene spremnike ili projicirani foto-kolaž doživljavaju se nenametljivim prirodnim tijekom, više u duhu izložbene nego scenske situacije.Prirodnost je ujedno najtočnija riječ za opis plesnog vokabulara izvedenog iz minimalnih gesti i kretnji, izvedenog u nevjerojatno mekanom i preciznom ključu. Nezaustavljiva protočnost pokreta može se kontinuirano, u napetom luku pratiti kroz cijelu figuru gotovo crtačkom preciznošću, poput živog, skicoznog krokija koji nastaje u nekom nježnijem vremenu, gdje nema žurbe i daje si vremena osvijestiti elastično mijenjanje obrisa. Sve se odvija na prostirki, fizičkom i metaforičkom obilježju njezine kinesfere, čija skučenost konotira osobnu dimenziju koreografije kao stanje izolacije „kada je tijelo izgubilo svoju nekadašnju sposobnost kretanja“. Sugestija uvjetne zatvorenosti već je naznačena i motivom kuće rastvorene prozorima, kuće gotovo posađene na prostirci, kuće koja tijelo omata nježnim toplo-hladnim svjetlom, ili ako promijenimo stajalište, motivom tijela obloženog svjetlosnim oklopom, zidovima-zaslonima i sjenama što se na njima pojavljuju.
Tekstualni sloj uveden kroz opisivanje pokreta funkcionalno ističe ležanje kao radnju koja također ima svoj tijek trajanja, uz interpretaciju i potanke opise minimalnih mogućih pokreta. Zamišlja da se kreće i u detaljima prenosi izvještaj o mikro gibanjima, kako dok rotira nožne prste ili se ljulja iznutra nailazi plima: „U kraju moga oka – val.“ Naracija podcrtava perspektivu iz prvog lica, koja temeljno određuje dispozitiv. Osjetilna zgusnutost gravitacijski čvrsto titra oko kinesfere izvođačice uz ograničenje koje nalaže prostirka, a zatim i svjetlost, pokret, naracija – sve međusobno djeluje u ostvarenju potpune preobraženosti prostora osobnim pogledom izvođačice, njezinim mogućnostima / nemogućnostima.
Poput školjke, njeno je tijelo zavučeno u tananu kuću satkanu od bljeskova, kuću koja se nošena nagnućima tijela ziba na valovima što nailaze iz oka. Pokreti tijela, od sjedenja do ležanja, od kretanja u valovima do zamišljanja leta integriraju se s tihim, ali značajnim promjenama u prostoru. U foto-kolažu svjetlost nije samo vanjski element, nego postaje metaforičko platno projekcije iskustva, znak propusnosti fizičkog svijeta u koji se razlijeva osobna unutarnja topografija. Interijeri i krajolici potekli iz tijela, antropometrijski su prikazi osobno premjerenih prostornih relacija.Uspješno je ostvarena integralna dinamička prepletenost između vanjskog i unutrašnjeg krajolika, a scenska instalacija i izvedba sastaju se u plesnom tijelu kao fokalnoj točki uvida. Promišljenim isticanjem napetosti između fizičkih granica prostora (onoga što vidimo) i interpretativnih mogućnosti koje izvođačica ostvaruje kroz pokret (onoga kako djeluje), ostvareno je vrlo profinjeno intermedijalno djelo. Koreografija cjelovito komunicira s objektima i oblikuje značenja unutar prostora, dajući suptilan uvid u putopisne efemerilije svakodnevice, praćene iz perspektive aktualno konkretiziranog tijela istaknutoga u estetskoj bujnosti njegovih skulpturalnih svojstava.
© Jasmina Fučkan, PLSENA SCENA.hr, 28. veljače 2025.Prolazno
autorica Nika Disney
koreografija Nika Disney
izvodi: Nika Disney
scenografija Liberta Mišan, pokretna grafika Matea Janković, glazba Carlos Fagin, umjetničko savjetovanje i zahvale Matea Bilosnić, Karolina Suša, Andrea Gotovina, Ema Janković, fotografija Renata Boljun, produkcija Nika Disney
financijska podrška Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Grad Pula
Piše:

Fučkan