Vješti balans humora i nelagode
Nomadska plesna akademija Hrvatska, TALA PLE(j)S, Public in Private: Skrb/Care – Three Shift System, autorica Jasna Layes Vinovrški
-
Jasna Layes Vinovrški još jednom postavlja tijelo u središte promišljanja društvenih struktura, ovoga puta kroz prizmu nevidljivog rada skrbi. Kao i u dosadašnjim radovima u kojima je na duhovit i subverzivan način istraživala moć, kontrolu i ljudsku ranjivost, njezina nova predstava Skrb/Care - Three Shift System, premijerno izvedena u TALA PLE(j)S-u 15. i 16. veljače, donosi koreografsku studiju umora, ponavljanja i konstantne budnosti, istražujući što znači biti odgovoran za druge – i po kojoj cijeni.
Izvođačice Koraljka Begović, Melita Spahić Bezjak i Larisa Lipovac Navojec na sceni su istovremeno fizički angažirane i mentalno napete, noseći uloge njegovateljica, organizatorica, terapeutkinja, trenerica, ali i iscrpljenih pojedinki zarobljenih u petlji zadatosti. Njihova prvotna suzdržanost i kontrola postupno se urušavaju u ubrzani ritam nesustavne reorganizacije prostora – predmeti se donose, premeću, tijela posrću. Klompe, kao dio kostima, ograničavaju kretanje i dodatno naglašavaju zvučni sloj repetitivnog rada koji nikada ne prestaje.
U drugom dijelu predstave, kroz niz satiričnih scena, Vinovrški problematizira komercijalizaciju skrbi. Izvođačice postaju trenerice, iscjeliteljice i new-age guruice, izvodeći besmislene rituale i fitness programe koji nude lažnu nadu u oporavak. Larisa Lipovac Navojec briljira u ulozi jedne takve liderice, čiji je autoritet istovremeno apsurdan i zastrašujuće poznat iz prostora suvremene industrije samopomoći.
Predstava vješto balansira između humora i nelagode. Melita Spahić Bezjak u sceni vrtoglavog čitanja stihova Beatlesove pjesme Help! u visećoj sjedalici donosi trenutak prepoznatljivog apsurda, gdje se potreba za pomoći pretvara u začarani krug automatiziranih odgovora. Dijalog s umjetnom inteligencijom dodatno potencira distopijski osjećaj budućnosti u kojoj briga postaje algoritamski proces bez empatije.
No, pravo pitanje koje predstava postavlja odnosi se na tijelo: što se događa kada više nije funkcionalno, kada ne može pratiti tempo svih zahtjeva? U završnoj sceni, suočena s izborom između unaprijeđenih avatara i vlastitog istrošenog tijela, Melita Spahić Bezjak odbija nadogradnju, ostajući u vlastitoj bolnoj fizičkoj stvarnosti. Njezina rečenica upućena AI asistentici Jane – „Hoćeš li ostati sa mnom do kraja?“ – ostaje visjeti u zraku kao posljednje pitanje o budućnosti skrbi i samih skrbnika.
Jasna Layes Vinovrški još jednom uspijeva povezati precizan izvedbeni jezik sa snažnim društvenim komentarom, ostavljajući gledatelja između smijeha i nemira. Skrb/Care – Three Shift System pod svjetla reflektora stavlja mehanizme ekonomije skrbi – one obiteljske, institucionalne i komercijalne. Jedna je to od gorućih tema jer stanovništva je sve manje, dok se institucionalna skrb o djeci, bolesnima i starijima urušava pod pritiskom nedostatka osoblja koje taj zahtjevan posao ne želi raditi bez adekvatne plaće. Teret brige pada češće na članice obitelji, koje pokušavaju žonglirati između toga i poslovnih obveza koje u realnom sektoru često nemaju civilizirano osmosatno radno vrijeme. Istovremeno, privatizacija skrbi donosi dodatnu nejednakost onima koji si je ne mogu priuštiti. U tom kontekstu, predstava nameće pitanje: može li umjetna inteligencija preuzeti ulogu skrbnika, i ako može – do koje mjere je to humano? Je li budućnost skrbi u automatizaciji ili je pravo pitanje kako stvoriti sustav unutar zajednice koja će, umjesto bujajuće birokratizacije, upravo skrb o nemoćnima prepoznati kao svoju temeljnu svrhu.
© Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 3. ožujka 2025.
Skrb/Care – Three Shift System
koncept i koreografija Jasna Layes Vinovrški
izvode: Koraljka Begović, Ana Novković, Melita Spahić Bezjak, Larisa Lipovac Navojec
asistent koreografije Clément Layes, dizajn svjetla Saša Fistrić, dizajn zvuka Hrvoje Jelinčić, dizajn kostima Ana Paulić, scenografija Clément Layes, Dora Đurkesac, dramaturgija Nikolina Rafaj, grafičko oblikovanje Hrvoje Jelinčić, produkcija i umjetničko vodstvo Nomadska plesna akademija Hrvatska/Aleksandra Janeva Imfeld, produkcija i administracija Davorka Škrlec, asistentica produkcije Silvija Dogan, fotografija Silvija Dogan
Piše:

Mihelčić