Tijelo kao oblik koji jednostavno jest

Plesni dodaci u Zagrebačkom plesnom centru: Les Disparates i Levée Borisa Charmatza

  • Les Disparates, autor Boris Charmatz

    Zagrebački plesni centar u ožujku je pokrenuo novi program pod nazivom Plesni dodaci. Nadahnut emisijom Filmski dodaci Trećeg programa Hrvatske radiotelevizije, ovaj ciklus koristi sličan format: gledaju se plesni filmovi i snimke predstava, uz razgovor s gostima iz struke. Program uz pomoć medija filma u Zagreb donosi djela renomiranih plesnih autora čije radove nemamo često – ili uopće – priliku gledati, a uz gostujuće stručnjake publika dobiva širi uvid u njihov rad i kontekst nastanka snimki.

    No Plesni dodaci nadilaze posuđeni koncept. Treći program HTV-a, čija je izvrsna emisija poslužila kao nadahnuće, poznat je i po svojim kratkim špicama – plesnim intermezzo trenucima koji godinama krase prijelaze između emisija. Iako šarmantni i vizualno efektni, ti fragmenti ples pozicioniraju kao dopadljiv estetski ukras, a ne kao ravnopravnu umjetničku formu. Novi program ZPC-a sada popunjava tu prazninu, otvarajući prostor u kojem se plesni film prikazuje u svom punom umjetničkom potencijalu – kao forma s vlastitim jezikom, dramaturgijom i dubinom.

    Prvi događaj u ciklusu bio je posvećen Borisu Charmatzu, francuskom koreografu i plesaču koji slovi kao jedan od najradikalnijih umjetnika suvremenog plesa. Prikazani su njegovi filmovi Les Disparates i Levée, oba režirana u suradnji s redateljem Césarom Vayssiéjem, a večer je otvorila Katja Šimunić uvodom u Charmatzov opus. Sa znalačkom lakoćom približila je publici kontekst njegova umjetničkog djelovanja — od redefiniranja plesne edukacije u projektu Bocal, do ideje „plesnog muzeja” u kojem ples nije samo arhiva, već i izvedba i interakcija, kolektivni događaj. Razgovor je moderirala Alexandra Madsen, umjetnička voditeljica ZPC-a, koja je na pristupačan i autentičan način dodatno osnažila diskurzivni sloj programa.
    Les Disparates, autor Boris Charmatz
    Prvi film, Les Disparates, nastao je 1999. na temelju istoimene originalne scenske koreografije Charmatza i Dimitrija Chamblasa iz 1994., izvedene u dijalogu s još nedovršenom skulpturom umjetnika Tonija Granda. Snimljeno bez spektakla, gotovo dokumentarno, tijelo u filmu djeluje maleno i mekano u odnosu na masivne strukture: brodove, mostove, tvornice, grad.

    Plesač pleše na skliskim terasama, u halama, na šljunčanim plažama – bos, u crvenom, komičnom kombinezonu koji podsjeća na predimenzionirane kostime dadaističkog umjetnika Oskara Schlemmera. Okružen svakodnevicom grada, tijelo se naizmjence otkriva kao ranjivo i usamljeno biće, i kao neutralna materija – oblik koji jednostavno jest. Kamera ne intervenira – samo promatra, pušta da odnos tijela i scenografije sam proizvede značenje. Zvuk u filmu prati istu logiku fragmentacije: klasična glazba i dokumentarni šumovi izmjenjuju se, ponekad preklapaju, ponekad nestaju. Ta igra zvuka mijenja emocionalni ton prizora, dodajući još jedan sloj neizvjesnosti.
    Levée, red. Boris Charmatz, César Vayssié
    Za razliku od prethodnog, Levée je posve konceptualan film u kojem je kamera aktivan pa i ključan sudionik. Vodi nas u postapokaliptični pejzaž – pustinju, kamenolom, neko nigdje. U daljini, jedva vidljivo, događa se nejasno komešanje, gotovo kao izmaglica. A zatim dramatičan rez: odjednom smo među plesačima, usred vrtloga zbivanja, gotovo osjećamo prašinu, napor, težinu. Grupa plesača se kreće po pijesku, padaju, podižu se, gestualno se ponavljaju u beskrajnom nizu. Treći kadar vraća nas u udaljenost – sada promatramo prizor odozgo, kao da gledamo koreografsku topografiju. Ovaj prijelaz u perspektivi mijenja doživljaj – iz bliskog suosjećanja u hladnu kontemplaciju. Film pokazuje kako pogled kamere drastično mijenja percepciju koreografije.

    Levée je sniman na vrhu šljunčanog brijega u Njemačkoj, a plesači u filmu izvode materijal iz istoimene scenske koreografije. Riječ je o kanonskoj strukturi od 25 gesti koje se preklapaju i kruže među tijelima. Gesta se nikada ne vidi u cijelosti — uvijek je u prijenosu. To stvara neprekidni tijek koji nikad nije potpuno dostupan ni gledatelju ni izvođaču.
    Levée, red. Boris Charmatz, César Vayssié
    Plesni dodaci ne donose samo novi sadržaj, nego otvaraju novo gledateljsko polje – ono u kojem plesni film nije samo prilog, intermezzo ili dokument, nego samosvojna umjetnička forma. U svijetu postoje brojni festivali koji se bave isključivo plesnim filmom, a Hrvatska, iako skromnijim intenzitetom, ipak ima svoju povijest i naslijeđe — od pionirskih televizijskih zapisa do suvremenih autorskih pokušaja. Povremeni, najčešće kratkotrajni prikazivački programi plesnog filma postojali su i ranije u Zagrebu i drugim gradovima, najčešće s fokusom na domaću produkciju.

    U tom kontekstu, Plesni dodaci su možda i prvi, nadam se, konzistentan, dugoročan program koji omogućuje da se plesni film gleda sustavno te da se o njemu razgovara. I dok se prostor otvara i za lokalnu scenu, fokus programa zasad i opravdano ostaje na upoznavanju s radom velikih međunarodnih autora.

    Nakon uvodnog susreta s Borisom Charmatzom, sljedeći dodatak donosi još jedno veliko ime suvremenog plesa: 17. travnja prikazuje se snimka kultne predstave JOHN britanske skupine DV8 Physical Theatre, poznate po snažnoj tjelesnoj ekspresiji i dokumentarnom narativu. O radu DV8 razgovarat će se s plesnim stručnjakinjama Ivom Nerinom Sibilom i Ivom Višak, što obećava još jednu večer bogatog gledateljskog i diskurzivnog užitka.

    © Jelena Mihelčić, PLESNA SCENA.hr, 13. travnja 2025.

Piše:

Jelena
Mihelčić