U introvertnoj stilizaciji

Zadarski plesni ansambl: Metamorfoze, kor. Josipa Štulić

  • Zadarski plesni ansambl: Metamorfoze, kor. Josipa Štulić, foto: Adrijana Vidić

    Metamorfoza je relativno zahvalna tema za insceniranje, pogotovo za plesni medij koji je zasnovan na tjelesnom i na promjenama, a obzirom da je postupak fizičke promjene koji uključuje i naglu transformaciju sastavni dio svake metamorfoze, moglo bi se reći da je samim time i označena moguća dramaturgija takvog procesa. Osim radikalne tjelesne i vizualne promjene metamorfoza se može odnositi i na emocionalnu, društvenu ili kulturnu promjenu, opet pod uvjetom da je ona u konačnici, bez obzira na evolucijski karakter procesa, radikalna u svojoj završnoj fazi u odnosu na početnu.
    Zadarski plesni ansambl: Metamorfoze, kor. Josipa Štulić, foto: Tomi Burčul
    Zadarski plesni ansambl je 10. svibnja 2025. u Kazalištu lutaka Zadar premijerno predstavio Metamorfoze čiju koreografiju potpisuje Josipa Štulić u podosta drukčijem svjetlu u odnosu na gore navedene karakteristike procesa. U izvedbi komada pojavljuje se pet plesačica: Anđela Bugarija, Marta Huber, Nataša Kustura, Natali Mahmić i Korina Oltran. Oblikovanje svjetla koje potpisuje Marko Mijatović je minimalističko rješenje s pet vertikalnih spotova za pet izvođačica i jedan širi profil za sekvence grupne izvedbe dok je glazba Frane Škare prvenstveno elektronička oslonjena na loopove i ima ekstra-dijegetički učinak. Kostimografija Anite Gorete donosi jednostavan (magnolija suknje i majice bez rukava) kostim koji neće kao i većina drugih elemenata u komadu kroz izvedbu doživjeti nikakvu promjenu. Svi ti elementi, uključujući i fotografije na knjižici djeluju apartno u odnosu na nešto što podrazumijeva transformacijski karakter pa se cijelo vrijeme postavlja pitanje zašto se autorski tim opterećivao motivom metamorfoze u tekstu, slici i izvedbi, ako se on ozbiljnije ne kontekstualizira.
    Zadarski plesni ansambl: Metamorfoze, kor. Josipa Štulić, foto: Tomi Burčul
    Ritam tjelesnih kretnji je poprilično usporen i u službi određene stilizacije koja igra na kartu simbiotičke i očito senzitivne veze koja postoji unutar kolektiva. Stilizaciju plesačice ispunjavaju s dosta repetitivnih pokreta ruku koji traže gotovo savršenu sinkronizaciju koja nije u potpunosti ostvarena, ali je u grupnim sekvencama na zavidnoj razini. U izvedbi se primjećuje određeni disbalans izvođačica od kojih je jedna upadljivo tromija od drugih i energetski zaostaje za kolektivom što u svakom slučaju umanjuje dinamički i procesualni aspekt komada. Istaknutiji dio kvinteta su Nataša Kustura i Korina Oltran kod kojih je prisutnija specifična scenska prisutnost u razdvojenim sekvencama. Koreografija je možda trebala biti usmjerena na oblikovanje mogućih kontrapunktova između jednog kraćeg sola, dueta, terceta i grupne sekvence, no i estetski i energetski se te opozicije ne ostvaruju u izvedbi u znatnijoj mjeri, dapače, cijeli komad djeluje demodé u odnosu na postavljeni kontekst metamorfoze i transformativnosti. U izvedbi dominira stilizacija koja de facto odvlači pažnju od tematski naznačene promjene, dok doslovnost igranja nečeg poput gusjenice u grupnim sekvencama samo fingira metamorfički učinak.
    Zadarski plesni ansambl: Metamorfoze, kor. Josipa Štulić, foto: Tomi Burčul
    Iako se u programskoj knjižici navodi kako komad istražuje oblike ljudske povezanosti te kako plesačice upravljaju dinamikom povjerenja, pripadnosti i individualnosti to se u izvedbi ne primjećuje, tj. čini se da je cijela grupa vrlo povjerljiva od početka do kraja te kako metamorfoza i nije najsretnija tema za koreografiju ovog tipa. Bez radikalnijih promjena u tjelesnom i izvođačkom, bez vizualnih promjena kostima ili nekog drugog transformativnog elementa, komad se u svojoj introvertnoj stilizaciji okreće isključivo samim izvođačicama, dok gledatelj ostaje uskraćen za mogućnost poimanja kako smo to „povezani, razlomljeni i ponovno izgrađeni jedni kroz druge“ kako tvrdi programska knjižica. Stoga se čini da koreografiju ovog tipa nije bilo nužno opteretiti zvučnim naslovom i tekstualnim tumačenjem, nego je ostaviti u nekom apstraktnom miljeu u kojem bi bila puno svrsishodnija s obzirom da je u koreografiji i izvedbi ipak vidljiv trud i rad i neka interna kohezivnost grupe.

    © Mario Županović, PLESNA SCENA.hr, 30. svibnja 2025.
    Zadarski plesni ansambl: Metamorfoze, kor. Josipa Štulić, foto: Tomi Burčul
    Metamorfoze
    koreografija Josipa Štulić
    izvode: Anđela Bugarija, Marta Huber, Nataša Kustura, Natali Mahmić, Korina Oltran
    glazba Frane Škara, oblikovanje svjetla Marko Mijatović, kostimografija Anita Goreta, fotografija Adrijana Vidić, grafičko oblikovanje Josip Kresović, tehnika Marin Bakmaz
    produkcija Zadarski plesni ansambl
    zahvala Kazalište lutaka Zadar, Centar za mlade Zadar
    premijera 10. svibnja 2025. Kazalište lutaka Zadar

Piše:

Mario
Županović

kritike i eseji